Vrijheid, ja ja....

  

Waarom beperken partijen die pretenderen voor vrijheid te zijn juist zoveel vrijheden?

Je bent tegen een grote overheid, maar wel met beperkte basisrechten? Dat klopt toch niet? En nee, terrorisme is een nog grotere kutsmoes. Terrorisme is niets meer of minder dan psychologische guerilla oorlog, daar valt niets tegen toe doen behalve gewoon doorgaan met leven en zorgen dat je weet waarom men die oorlog wil voeren en ervoor zorgen dat dat probleem wordt opgelost. Niet met lapmiddelen komen. Stelletje prutsers zijn die politici en ambtenaren toch die niet logisch kunnen nadenken.

Comments

Woudagemaal

  

Vandaag ben ik samen met mijn vader naar het Woudagemaal geweest. Foto's van dit bezoek kun je vinden in een Flickr set.

Het Woudagemaal is het grootste nog steeds in gebruik zijnde stoomgemaal ter wereld en is door Unesco aangewezen als "World Heritage Site". Je kunt er regelmatig een rondleiding krijgen (zie site), maar dan staat het gemaal stil. Het wordt over het algemeen alleen maar gebruikt tijdens periodes van hoge waterstand in Friesland, als de moderne gemalen het water niet meer kunnen verwerken. Als gevolg van een tweetal stormen en getijdeverschillen staat het water dit weekend te hoog en moet het Woudegemaal bijspringen (zie site).

Als het gemaal draait is een bezoek aan te raden, zulke grote werkende stoommachines zijn er niet veel meer (en zeker niet in Nederland).

Zeekant

Comments

De mediabox weet het niet zeker

  

Ik heb nu sinds een jaar digitale TV van UPC. In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik ooit een Canal+ abbonnement gekocht en omdat UPC die zender(s) van de kabel zou halen en daarvoor in de plaats de digitale versie zou komen moest ik verplicht aan de digitale televisie. Na wat aanloop problemen is de kwaliteit nu over het algemeen erg goed te noemen, een hele verbetering ten opzichte van het analoge signaal dat hier in de flat echt belabberd is. De beloofde DVD kwaliteit wordt (voor zover je dat kunt zien en horen met een oude 50Hz beeldbuis met alleen mono geluid) behoorlijk waar gemaakt.

Er zijn twee dingen die ik niet fijn vind aan de huidige implementatie. De teletekst doet het eigenlijk niet, vooral de ondertiteling op de BBC die ik nog wel eens wil gebruiken werkt gewoon helemaal niet, geen paginateller die gaat lopen, geen ondertiteling, geen doorzichtige tekst, niets. Daarnaast erger ik me mateloos aan de vertaling van de (naar ik anneem) engelse teksten naar het nederlands.

Als je iets te enthousiast aan het zappen bent dan wil de mediabox wel eens het signaal een beetje kwijtraken, naar ik aanneem omdat het MPEG signaal even geen heel beeld streamt op het moment van zappen. Dat is op zich niet zo erg en dat je een net systeemschemrpje krijgt is ook best wel goed. Maar waarom zo'n slechte tekst?

upc mediabox, schijnt geen signaal?

Er schijnt geen signaal te zijn

Er schijnt geen signaal te zijn? Er is geen signaal, of er is wel een signaal! Niet iets er tussen in en zeker geen "ik heb van horen en zeggen dat er geen signaal is". De vertaler kent het verschil tussen zijn, lijken, blijken, schijnen, heten, dunken of voorkomen niet te kennen....

Een echte ontwikkelaar zou ook nog een ander scherm gemaakt hebben dat bijhoud of de laatste zap actie nog niet te lang geleden geweest is en in geval van signaalverlies dat even controleren en dan een scherm te laten zien dat zegt dat er even gewacht moet worden op de stream (in jip en janneke taal). Want de mediabox is echt het signaal niet kwijt.

Comments

Some old photos

  

I just found some old negatives lying around and since I just borrowed a film scanner, I thought I'd add them to my blog. I'm now also a Flickr user....

Lage Landen koploper Station Metslawier

Station Leeuwarden Oude spoorbrug

Comments

Note to self: Howto rip audio from DVD

  

[ramdyne@delphic ~]$ mplayer dvd://1 -chapter 1-2 -vc dummy -vo null -ao pcm:file="filename.wav"
Comments

Brand

  

Vanmorgen vroeg (ik geloof dat het net voor vijfen was) werd ik wakker van een brandweerauto die niet al te ver weg langs reed. En toen nog een, en nog een en nog een en nog een. De vorige keer dat dit gebeurde was er op het industrieterrein vlak bij mij een behoorlijk grote brand. Op een gegeven monent ben ik het warme bed uitgeklommen en gaan kijken, maar ik zag niets.Omdat de treinen normaal reden was er niet iets met een trein (tegenwoordig heeft de politie/brandweer een nieuwe hobby, zoveel mogelijk het treinverkeer stoppen als er een scheet dwars zit).

Toen ik vanmorgen naar het werk ging zag ik al een behoorlijke rookwolk drijven en vanuit de trein was duidelijk te zien waar de brand was. Op het werk zag ik dat Nu.nl een paar foto's had.

Het rare is dus, dat dit in de vijf jaar dat ik in Weesp woon al de derde grote brand op het industrieterrein is. De grote witte vlek in de satelliet foto's van Google was de eerste brand, vorig jaar iets zuidelijker en dit jaar weer in de buurt van de witte vlek, ik denk het pand direct zuidoostelijk van de zuidelijke erfgrens.

Jammer genoeg heb je tegenwoordig niks meer aan je scanner, want alles gaat via C2000 :-(

Comments

Nokia E70

  

Ik heb nu een paar weken een Nokia E70 gebruikt. Met de camera is weinig mis, hij is lekker snel maar er zijn toch een paar minpuntjes. De nieuwe Nokia interface is een doolhof van icoontjes, schermpjes, tabbladen en popups. De WiFi werkt daarentegen als een tierelier en de webbrowser is verrassend goed en ook het Qwerty klaptoetsenbord werkt best fijn.

Het grootste minpunt is dat de SIP implementatie niet werkt. Nou ja, niet werkt, dat is niet helemaal waar. Als je een Nokia E70 op je bedrijf via WiFi bij de Cisco Callmanager ofzo registreert dan zal het allemaal wel werken en werkt bellen via VoIP van een van de bekende aanbieders met de E70 ook wel als je de telefoon een publiek IP adres geeft. Maar zodra je de telefoon wilt aanmelden van achter een router zoals de gemiddelde consument (daar gaat het natuurlijk fout als je Nokia heet - wat moet een consument met een E series Nokia?) thuis heeft staan dan werkt het niet. De Nokia begrijpt de bevestiging van het registratie bericht niet en weigert alle SIP interactie.

Vanuit een mobiele telco zal dit allemaal wel de bedoeling zijn, maar als consument zou je graag thuis via WiFI kunnen bellen.

Comments

Pensioenen en mevrouw Pietersen

  

Waarom blijft de pensioenmaffia mij bellen? Ik blaf ze af, ik smeek ze, ik neem niet op en toch blijven ze het maar proberen. Ik vind het andere telefoonspam wel grappig, alleen begin ik de pensioenen zat te worden. Bijna elke zaterdag is er wel een pensioentracker, pensioeninfo, pensioen-what-ever toko die iets van mij wil.

Ik begrijp alleen nooit wat ze van me willen. Mij informeren over iets blijkbaar, maar als je dan een keer toegeeft krijg je een loos stuk tekst op een A4tje over hoeveel ik wel niet kan (be)sparen. Compleet met foto van een bejaarde die lachend in een auto met een caravan erachter de zon tegemoet rijdt. De pensioenmaffia en hun vazallen, de direct marketing bedrijven, weten echt wel hoe oud ik ben en dat ik geen auto heb en dus ook nooit met de caravan op vakantie zal gaan.

Ik weet dat ik via een of andere website kan aangeven dat ik geen telefoonspam wil ontvangen, maar ach, als tijdverdrijf is telefoonspam best wel grappig, ik verwacht blijkbaar alleen teveel afwisseling.

Oh ja, en dan is er nog mevrouw "Pietersen" die elke twee maanden belt:

"Ramdyne"

"Met mevrouw Pietersen. U zult wel denken waarom ik u bel, maar ...."

"U belde mij laatst ook al"

"Hebben wij toen een leuk gesprek gehad?"

"Nee"

"Oh, wat jammer. Heb ik u toen niet verteld van de mooie boodschap van de Here Je...."

"Ja, dat probeerde u. Maar daar had ik geen zin in"

"Oh"

"Tot ziens" KLIK

Kijk, als Isabella mij belt om mijn mening te horen over roken, tsja....

Comments

Joel's Bike Trip

  

Joel Spolsky (een software engineering guru) is ooit van de oost naar de westkust van de VS gefietst. Deze trip beschrijft hij in Joel's Bike Trip.

Comments

Dag 20, Valence (F) - Weesp (NL)

  

Na de hele nacht niet meer dan een paar hazeslaapjes te hebben gedaan staan we rond vier uur op en na een korte douche brengen we alle bagage naar beneden. 2 fietsen, 12 fietstassen en nog wat los grut is een hele berg als je dat allemaal op de stoep ziet staan. Net na vijven komt de taxi aan, maar hij is niet al te groot. Men had toen we de taxi bestelden wel opgeschreven dat we veel bagage hadden, maar niet dat er twee gedementoeerde fietsen bij zaten. Nadat de Renault Scenic te klein bleek riep de taxichauffeur er een collega bij. Maar ook de Nissan Primera station is te klein. Dan maar met twee taxi's en zelfs dat lijkt nog even krap te worden, maar gelukkig past alles na wat prutsen makkelijk en gaan we op weg naar Valence TGV. In het donker hadden we het station niet makkelijk kunnen bereiken, want zo te zien is de enige toegang verboden voor fietsers...

Als alles uitgeladen is betalen we voor twee taxi's (de heren chauffeurs verontschuldigen zich voor een kort ritje van een 100 euro, maar dat is onze eigen schuld) en gaan we op zoek naar het perron. Het blijkt dat je niet eerder het perron op mag tot de vorige trein weg is en er staan controleurs bij de deuren... Als we die horde genomen hebben staan we rond 7 uur op het perron en om 7:13 komt trein 9856 eraan. Helaas zijn de franse folders niet echt duidelijk, ze suggereren dat de trein aan voor en achterkant een bagagaeafdeling heeft, maar na wat paniekerig heen en weer geloop met volle bagagekarren blijkt bij navraag bij de heren conducteurs dat dat voor elke bak van de trein geld, dus we kunnen de bagage min of meer in het zich houden. We hebben net genoeg tijd om alle bagage in de trein te gooien voor we vertrekken, de personen die de bagagekarren opruimen hebben een goede dag aan ons. Op het perron zijn de fietsen minstens twee keer van de bagagekar gevallen, dat zal wel de prijs zijn voor onze treinkeuze.

Als we alles in de bagagerekken geplaatst hebben blijkt dat Auke en ik twee van de zes "planken" in de rekken in bezit hebben, de hele reis kijken mensen een beetje vuil naar de zooi die wij er van gemaakt hebben, maar gelukkig stappen we vroeg in en is er nog ruimte. Tussen Lyon en Parijs zal er geen vrije ruimte meer zijn in de rekken. Via Lyon Part Dieu, Marne La Vallee, Aeroport Charles de Gaule, Arras, Douai en Lille Europe komen we aan in Brussel.

Tussen de vertrekkende Eurostars en andere TGV's monteren we alle losse delen weer op de fiets en zoeken we de Benelux naar Rotterdam. We missen de origineel geplande trein omdat het fatsoeneren van de fietsen iets langer dan gepland duurt, maar we hebben nu wel tijd om even langs het toilet te gaan en onze handen even te wassen. Sinds de vorige keer dat ik op Bruzzel Zuid/Midi was is het hier wel erg vebterd, wat was het toen een donker, ranzig hol, maar dat zal vast aan de verbouwingen hebben gelegen. Zonder al teveel problemen rijd de Benelux via Antwerpen naar Rotterdam, waar Auke de trein naar Groningen neemt. Ik rij met de Benelux mee naar Schiphol waar ik de stoptrein naar Weesp neem. Ik ben weer thuis.

Comments

Dag 19, Valence (F)

  

Na een nacht niet slecht geslapen te hebben gaan we op zoek naar verpakkingsmateriaal voor de fietsen. We willen met de TGV naar huis en daar zijn wat beperkingen aan de fietsen gebonden. Ten eerste zijn er maar weinig TGV treinen waar je je fiets mee mag nemen, deze rijden alleen maar in de spits en al helemaal niet van Valence richting Brussel. Het is wel mogelijk om een groot stuk bagage van bepaalde afmetingen mee te nemen en laat een fiets nou redelijk af te breken te zijn ;-) Maar je moet wel zorgen voor verpakking zodat het geen grote bende wordt.

Het eerste probleem van de dag is om een doe hetzelf zaak te vinden waar we redeilijk sterk plastic en wat tape ofzo kunnen vinden. Met aanwijzingen van de hotel receptie vinden we snel een grote zaak en daar vinden we al redelijk vlot mooi sterk plastic dat niet al te duur is. Na wat gerommel met tape fietsen we terug naar het hotel en rijden meteen weer terug om bij de naastgelegen hyper wat laatste dingen te halen voor de terugreis.

Als we terug zijn in het hotel beginnen we met de "afbraak" van de fietsen, we vinden een mooie plaats om de fietsen te demonteren in een zijstraatje vlak bij het hotel. We beginnen met de fiets van Auke, eerst de achterbagagedrager eraf, dan de voor en achterwielen demonteren. Daarna beginnen we met mijn fiets, hier moet naast alle onderdelen die ook bij Auke eraf moesten bij mij ook de voorste bagagedrager eraf. Daarna brengen we alle losse onderdelen binnen de breedte van het stuur. Daarna maken we er nette, in plastic verpakte, pakketjes van. We zetten de "fietsen" op de hotelkamer zodat we morgenochtend geen hulp nodig hebben om kelders open te maken ofzo.

De rest van de dag vermaken we ons met geld uitgeven bij de FNAC, eten bij McDonalds (tradities moet je onderhouden) en kijken naar Armeense dansgroepen. We proberen op een terras wat bier te scoren, maar dat lukt niet echt. We verhuizen dan maar naar de buren ;-)

We gaan redelijk vroeg slapen want de trein vertrekt om net iets na zessen en we moeten dus rond een uur of vijf bij het hotel vertrekken.

Comments

Dag 18, Le Puy En Velay (F) - Valence (F)

  

Na voor de laatste keer deze vakantie de tent ingepakt te hebben fietsen we op ons gemak naar het station en proberen daar om een kaartje te kopen voor osn tweeen naar Valence. Om de een of andere reden kunnen we niet mee met de trein die we gepland hadden, maar moeten we die van een uur later nemen. Dat geeft ons nog wel even de tijd om wat te eten en wat te drinken op een terrasje.

Om 12:58 nemen we trein 86971 van Le Puy naar Lyon Perrache om daar over te stappen op trein 86127 naar Valence Ville. De trein naar Lyon is een oude dieselboemel met een bagageafdeling waar we de fietsen (de hele reis kost niets voor de fietsen!) parkeren. Na een half uurtje wachten vertrekt de trein min of meer op tijd en rijden we de hele route van maandag weer terug richting St Etienne om vanaf daar naar Lyon te rijden. Aangekomen in Lyon moeten we overstappen, het station hier ligt op een kruising van spoorlijnen waardoor ons aaknkomstperron bijna haaks op het perron staat waar vandaan we vertrekken. We moeten drie liften en een roltrap nemen voor we op het correcte perron staan, ondertussen de gendarmerie omzeilend die een verdacht persoon (lang haar, baard, broek met het kruis op de schoenveters, je kent ze wel) fouilleren.

De moderne dubbeldekstrein die ons naar Valence brengt blijkt ideaal te zijn voor het vervoer van fietsen, elk treinstel heeft op het benedendek een ruimte waar fietsen aan het plafond kunnen hangen. Ook het toilet is een openbaring, als ze die nou eens in Nederlandse treinen zouden kunnen bouwen....

In Valence aangekomen vinden we het hotel redelijk gemakkelijk, alleen is de grote straat door het centrum een grote bouwplaats. 's Avonds eten we een pizza op een groot plein en gaan we daarna naar de bioscoop. We hebben redelijk lukraak een film (Quelques jours en septembre) uitgekozen, maar hebben geluk dat een groot deel in het Engels is of in het Arabisch, zodat er veel tekst ondertiteld wordt. Ideaal ;-). De film zelf is best te pruimen, het verhaal gaat over de kinderen van een CIA agent die betrokken raken in een complot dat te maken heeft met de aanloop naar 11 september. Nou ja, dat wordt gesuggereeerd, het ligt er in mijn ogen te dik bovenop terwijl Auke het niet eens in de gaten heeft.

Comments

Dag 17, Le Puy En Velay (F)

  

Vandaag is een rustdag. We kijken wat rond in Le Puy: we beklimmen het grote Maria beeld dat op een oude vulkaan staat, we kijken wat rond in de kathedraal, drinken bier op een terras. Twee dingen moeten we vandaag zeker uitzoeken: een hotel voor twee nachten in Valence en uitzoeken hoe we met de trein in Valence komen.

In een internetcafe zoeken we hotels in Valence, er is een handige website en we hebben in no time een kamer gereserveerd. Helaas belt het hotel even later op dat er alsnog geen kamers vrij zijn voor beide nachten, ze kunnen ons alleen de eerste nacht kwijt. Gelukkig krijg ik een paar telefoonnummers van wat andere hotels. Na een tweetal hotels gebeld te hebben vinden we dan toch een kamer met twee bedden voor twee nachten.

Daarnaast blijkt de treinreis van Le Puy naar Valence niet zo heel moeilijk, je neemt de trein naar Lyon en stapt daar over naar Valence.

Comments

Dag 16, Aurec (F) - Le Puy En Velay (F)

  

Na een zware dag fietsen is slapen best wel fijn, maar we moeten nog het laatste stukje fietsen naar Le Puy. Ondanks dat we niet echt haast gemaakt hebben, is de receptie van de camping nog steeds niet open en er is ook geen nette gelegenheid om wat geld achter te laten. We vertrekken dus maar zonder te betalen....

Gisteren zagen we aan het begin van de bebouwde kom van Aurec een spliksplinternieuwe SUPER U die we vandaag maar met een bezoekje gaan vereren. We hebben helemaal niets meer om te eten of te drinken, dus we zullen op het parkeerterrein van de super ontbijten (cola en een sandwich uit plastic als ontbijt is ook best fijn voor een keer). Nadat we de aankopen verdeeld is over tassen en magen fietsen we weer terug richting camping, maar daar is nog steeds alles doodstil, terwijl het al na tienen is.

We fietsen verder langs de Loire onder een steeds meer dichttrekkende hemel, na een tijdje begint het te motregenen en tot Le Puy wordt het nooit meer echt droog. Gelukkig gaat het nooit echt hard regenen, dus we blijven nog enigszins droog. De hele route is stroomopwaarts langs de Loire, dus meer klimmen dan dalen en er zitten hele vervelende stukken bij, waarbij we bijna de gehele route door behoorlijk druk verkeer moeten. Dit is een van de minder leuke stukken om te fietsen, onderweg valt niet al te veel te zien van de Loire als gevolg van het weer.

Als we in Le Puy aankomen zijn er twee dingen die we moeten zien te vinden. Ten eerste een camping en ten tweede wat kaarten zodat we een route naar Valence kunnen plannen om daar over vier dagen de trein terug naar huis te kunnen pakken. Na bij de lokale Bureau de Tourisme gevraagd te hebben blijkt de lokale Ako kloon kaarten te hebben, ik neem een Michelin (331) en twee IGN kaarten (50, 52) mee zodat we later een route kunnen plannen. Als ook de camping gevonden is zijn we rond een uur of vijf helemaal geinstalleerd zijn begint het prompt te regenen. We zijn een hele tijd bezig om een route naar Valence te vinden en komen steeds tot de conclusie dat er een behoorlijke klim genomen moet worden. We hebben beide niet veel zin en we hebben de hele vakantie nog geen twee dagen achter elkaar niets (of heel weinig) gedaan.We besluiten om een dag in Le Puy te blijven, dan in een dag naar Valence te gaan met de trein en dan nog een dag in Valence te blijven om dan vrijdag met de TGV weer naar huis te gaan.

Als het weer verbeterd is verkennen we Le Puy een beetje en eten een pizza bij een kleine Italiaan.

Beginstand km teller: 1525

Eindstand km teller: 1601

Totaal vandaag: 76,61 km

v0: 17,02 km/u

vmax: 46 km/u

Comments