Dag 5 - Filievres - Solesmes

  

Na een nacht redelijk geslapen te hebben staan we op onder een zonnetje (gisteren werd het steeds zonniger, dat gaat de goede kant op). Zoals gewoonlijk is Auke als eerste wakker en gaat om wat brood uit in het dorp. Na het ontbijt en tent opruimen gaan we op zoek naar een lokatie waar we water kunnen koopen, sinds we gisteren op de camping aankwamen hebben we helemaal zonder (drink)water gezeten. Bij het cafe net om de hoek van de camping kopen we voor een vermogen een aantal gekoelde (dat dan weer wel) flessen water.

We fietsen langs een redelijk drukke weg naar Frevent, waar we door een idyllisch dalletje via Bouret sur Canche naar Denier gaan. Hier maken we een gekke slinger (wel fijne afdaling) rond de kerk en gaan dan over een aantal venijnige klimmetjes naar Lignerieul. Net voor Lignerieul buigen we weer af naar het oosten en stuiten dan op een muur, een helling van 12% over dik 400 meter. Voorbij Givenchy le Noble fietsen we over een ouderwetse rechte laan met hoge bomen aan beide zijden met halverwege op het kopje een toren. Aan beide uiteinden van de laan twee grote landhuizen en verderop in Givenchy nog meer grote boerderijen en mini-landhuizen. Via Habarq komen we aan in Agnez les Duisans waar ze de mooiste straatnaam ooit hebben: Rue Au de la de l'eau. Hier eten we wat brood.

Na gegeten te hebben pakken we de fiets weer en rijden we naar Arras. Na wat gekronkel komen we aan bij de rivier Scarpe en volgen we deze Arras meteen weer uit. Na de gebruikelijke industrie wordt het toch wel een redelijk fijn fietspad alhoewel de Scarpe meer een kanaal is dan een rivier. Voorbij Athies raadt het boekje aan om de weg te pakken, maar wij (ervaren mountain bikers als we zijn, kuch) fietsen verder over het steeds smaller wordende jaagpad. Op een gegeven moment heb ik echt spijt van de aankoop van een fiets met 26" velgen, ik raak regelmatig met de trappers de grond links en rehcts van het pad. Ook staat het gras behoorlijk hoog. Maar na een aantal kilometers komen we toch aan in Biache St Vaast waar we de plaatselijke bakker en de supermarkt (wat een armoedige bende is het hier toch in het noorden van Frankrijk) plunderen.

Via Hamblain les Pres komen we aan in Sailly en Ostrevent waar we in de verte een zwaar transport zien aankomen, we blijven even staan om de zojuist gekochte cola en koek op te eten. Helaas blijken het alleen maar een aantal combines en wat tractoren met kippers te zijn. Ik meen wel eens gezien te hebben dat in de VS ook van dit soort ploegen rondcrossen tijdens het oogstseizoen.

Via Tortequesne fietsen we verder naar Arleux en komen in een watersportgebied met meertjes en riviertjes. Overal kleine restaurantjes in rare hokjes, veel volk in auto's onderweg, om een of andere reden een beetje unheimisch. In Palleul is plotseling de weg compleet afgesloten er kan geen kip langs en er is ook geen omleiding aangegeven maar toch is men gewoon een weg compleet aan het asfalteren. Alleen voetgangers (en gelukkig) fietsers kunnen er nog een beetje langs. Net voor Brunemont pakken we het jaagpad langs het Canal de la Sensee dat we volgen tot Fechain waar we boodschappen doen voor het avondeten. Inmiddels is het al tijd geworden om een camping te zoeken, volgens het boekje zouden er hier vele campings moeten zitten, maar het zijn allemaal gesloten parken voor vaste plaatsen die niet/nauwelijks plaats hebben voor trekkers zoals wij. Ook verderop in Wasnes au Bac kunnen we niks vinden. Het begint inmiddels wat fris te worden en ondanks de toch al aanzienlijke afstand besluiten we na enig gefrustreerd heen en weer praten en fietsen om toch maar verder te gaan naar de volgende camping die toch enigszins ver weg is.

Via Paillencourt en Thun l'Eveque fietsen we verder naar Iwuy, waar we eens tukje een ideaal fietspad langs de N30 pakken ipv langs de rivier te rijden. Een zeer leuke lange afdaling, helaas met wind tegen toch nog behoorlijk sleuren. Via (alweer een) Avesnes le Sec fietsen we naar Haspres. In de verte zien we de Toyota fabrieken van Valenciennes staan, waar ze de Yaris bouwen. Onderweg rijdt voor ons een neigszins slingerende fietser die ondanks alles nog een behoorlijk tempo er op na houdt. Net voor Haspres blazen wij er met 30km/u voorbij...

Na Saulzoir en Haussy verlaten we de route om naar Solesmes te fietsen waar een camping zou moeten zijn. Het eerste stuk in Solesmes zien we nergens enig teken van een camping maar bij de plaatselijke super staat een info bord waar inderdaad een camping op aangegeven staat. Als we de camping vinden is er ook hier niet veel te beleven, maar van de dames die boven het (verplichte) restaurant vertoeven kunnen we een plaats zoeken en komt het allemaal morgen wel goed (nou vooruit dan maar). Rond een tweetal visvijvers staan behoorlijk hoge bomen dus moeten we ons haasten om nog voor het donker de tent op te kunnen zetten en eten te koken. Het lukt allemaal maar net en zijn we na het grootste stuk fietsen ooit (dikke 140km!) eindelijk in de gelegenheid wat te eten en op een stoeltje te zitten.

Onder het genot van het restje cola van eerder op de dag (soms is het handig om teveel cola te kopen) genioeten we van springende vissen, vechtende ooievaars en een egel die bij ons de tent in wil. We kunnen redelijk fijn douchen, alleen doet het licht het niet in het toiletgebouw, dus we meoten osn helpen met de hoofdlampjes (ik heb gelukkig net dit jaar voor mijn verjaardag een mooie Petzl van een aantal vrienden gekegen, erg fijn ding).

vandaag = 143,33 km

v0 = 19 km/u

vmax = 49 km/u

Comments

Dag 4 - Tournehem sur la Hem - Filievres

  

Na een nacht goed geslapen te hebben (geen wind!) gaat Auke meteen na het opstaan Tournehem in okm bij de bakker brood en wat lekkers voor onderweg te kopen. Hij komt terug met wat brood en de twee grootste pain au rasins die ik ooit gezien heb. Die dingen zijn zo groot als de spreekwoordelijke Oostenrijkse schnitzels. Nadat we daar eens tuk van gegeten hebben bewaren we het andere deel maar voor onderweg. Ze zijn zo groot en vullen ook nog eens erg goed. Ideaal fietsvoer.

In Tournehem steken we de Hem over en blijken dan aan de stille kant van het dal zo'n beetje halverwege een heuvel richting Boulogne sur Mer. Via Clerques fietsen we door een mooi landschap (bomen, heuveltjes, cassette) naar Licques. Hier wordt je door de LF1 en Groene valleien boekje linksaf naar beneden het plaatsje in gestuurd en dan meteen rechts de heuvel weer op. Naar beneden is fijn, maar omhoog is de heuvel zwaar vervelend. Als je niets te zoeken hebt in Licques kun je beter rechtdoor gaan op de kruising, dan kom je even verder op een plein waar je rechtsaf gaat voor de Mairie langs en dan zit je weer op de route. Dat bespaart veel zweet op een vervelend rotklimmetje.

In Sanghen rijden we om een boomwal heen waarachter vroeger een kasteel stond. Van het kasteel is niets meer over behalve die boomwal. Na een echte haarspeldbocht klimmen we via Alembon en Le Village naar de heuvelrug voor Le Wast. Deze klim komt maar geen eind aan en duurt voor je gevoel tijden. Als we boven op de top zijn volgt nog een stukje wasbord (op en neer en op en neer) gevolgd door een behoorlijk steile afdaling. Hier komen we weer een Nederlands stel tegen dat de andere kant op fietst. Na de afdaling rijdt je recht op het chateau van Colembert af waar net de plaatselijke school pauze heeft en een paar bussen schholieren afgeleverd zijn voor het kasteel. We groeten iedereen vriendelijk ;-)

Net voor Le Wast missen we de afslag naar Le Ploy en rijden Le Wast in. Hier moeten we alsnog afslaan richting het zuiden om de Groene Valleien Rote op te pakken, maar helaas moet dat via een erg drukke RD die continu door zand en grindauto's bereden wordt. Een stukje vervelend fietsen tot we de RN47 over zijn en we weer wat rustiger kunnen fietsen. Net buiten Le Plouy halen we een jong Belgisch stel in dat aan de kant vna de weg een kaart staan te bestuderen. We fietsen verder via Henneveux door het bos, waar we de pain au raisins soldaat maken, door naar Desvres. Als we staan de twachten wordne we door het jonge Belgische stel ingehaald en even later ook door twee wat oudere Belgische vrouwen die in Henneveux net uit het cafe kwamen toen wij langs bliezen. In Desvres halen we ze al klimmend allemaal weer in omdat wij meer versnellingen hebben en er blijkbaar wat pech is ontstaan aan de fiets van het vrouwelijke deel van het jonge stel.

Buiten Desvres is er een steile klim naar het begin van het dal van de Course. Dit dal is nog heel authentiek, geen bruggen over de rivier maar doorwaardbare plaatsen en veel mooie boerderijtjes. Op een gegeven moment beginnen veel bordjes op te vallen "Keep to the right" en meer van dat soort teksten. Dan valt ook ineens op hoeveel auto's en bussen hier rijden met Engelse kentekens. Het is hier blijkbaar toch touristischer dan gedacht. Ondanks dat het regelmatig dreigt blijft het nog steeds behoorlijk droog weer.

Net voor Montreuil duikt de route het westen in en gaan we nu echt op weg naar Duitsland, ineens hebbenwe het redelijk voor de wind ipv enigszinz er tegen in. Heerlijk. In Neuville halen we bij een alimentation (ja, een echte,ze bestaan nog!) wat blikjes cola en drinken die op een picnic plaats op hoewel het toch wel fris wordt zo in de schaduw en in de wind. Via Beurainville (hoe kun je in zo'n plaatsje zo gruwelijk de weg kwijt raken, we zien zo'n beetje het hele dorp) fietsen we onder een steeds sterker wordend zonnetje richting Hesdin.

Net buiten Hesdin weerr een vervelend klimmetje omhoog, maar dan volgt het stukje naar Vieil Hesdin dat zeker de moeite waard is. Dit is nog echt zoals ik me Frankrijk voorstel van de jaren 50, smalle wegen, hoge bomen en bijna geen auto's.

In Fillievres houden we het voor gezien, eerst koop ik bij de plaatselijke poelier wat kalkoen en op de plaatselijke camping zetten we de tent op op een van de weinige trekkersplaatsen. Na het eten en het afwassen si er nog net genoeg licht om Auke zijn versnellingsapparaat af te stellen. Tijdens een klim niet kunnen schakelen is al een paar keer bijna zo ver gekomen dat Auke bijna met fiets en al omvalt. Op een gegeven moment begint het dan toch behoorlijk te regenen en omdat we bijna helemaal door al het water heen zijn gaan dus maar vroeg slapen. Ondertussen komen ook het Jonge Belgische stel nog op de camping aan, die moeten ook behoorlijk hebben doorgefietst want wij haalden op een gegeven moment makkelijk snelheden boven de 20km/u.

vandaag: 112.12km

v0=17.74km/u

vmax=49km/u

Comments

Dag 3 - Tournehem sur la Hem

  

Na een nacht lekker geslapen te hebben op het copieuze eten van de avond ervoor wordt ik 's ochtends vroeg wakker van een zware regenbui die op het tentdoekt roffelt. Even later weer. En weer. Op een gegven moemnt begint het steeds harer te waaien en als het licht wordt blijkt dat de tent tijdens een windvlaag er behoorlijk van langs krijgt, de tent begint rare vormen te krijgen. Gelukkig zetten we de tent altijd "stormvast" op, dus kan ik lekker genieten van het geruis van de wind in de bomen.

Als we zo naar de wind luisteren besluiten we om niet te gaan fietsen en het het weer even aan te kijken. We lezen wat in de paar meegebrachte boekjes, zoeken de plaatselijke supermarkt op en luieren wat. Rond het avonduur als we maar weer gaan eten in het restaurant op de camping bedenken we dat we zeker 's middags best nog een ruk hadden kunnen fietsen, zo hard waaide het nou ook weer niet na een uur of 12.

Dus een rustdag gehad nadat we nauwelijks twee dagen onderweg waren; we zullen er de rest van de vakantie last van ondervinden. Niet in het minst omdat Tournehem nou niet bepaald een bruizende wereldstad is...

Comments

Dag 2 - Diksmuide - Tournehem sur la Hem

  

Na lekker geslapen te hebben doen we het rustig aan, deze eerste echte dag van de vakantie. Rond een uur of 10 hebben we de tent ingepakt en ontbeten en fietsen we verder naar het zuiden. De zon is er lekker bij, maar er staat nog steeds een stevig windje en echt warm is het niet. Op de camping staan we naast een wat oudere vrouw die samen met haar hondje op vakantie is die overdag achter de fiets in een karretje het lekker rustig heeft. Via Stavele en Beveren rijden we in Oost Cappel Frankrijk binnen en rijden we verder via allemaal smalle boerenweggetjes het zuiden in via de LF1 die ook hier nog steeds netjes aangegeven wordt. Tussen Oost Cappel en Bambecque begint het ineens te hard te regenen die overgaat in een behoorlijk heftige hagelbui, die even later ook weer overgaat in regen. We zijn blij in de luwte van een klein hokje te kunnen schuilen. Via Bambeque rijden we naar Wormhout waar we in een supermarkt wat brood en beleg halen. Als het begint te regenen schuilen we in de muziektent. De slagers hier zijn nog steeds door het Nederlands beinvloedt, je kunt overal een "potje vleesch" kopen.

Na nog een ritje naar de geldautomaat is het weer droog genoeg om verder te fietsen richting Esquelbecq maar al snel betrekt de lucht en regent het een paar keer even. Vanaf Esquelbecq rijden we binnendoor naar Watten via vermaard grote steden als La Cloche, l'Erkelsbrugge en Bollezeele waar een venijnig klimmetje is naar een bejaardentehuis toe. In eerste instantie snap je neit waarom je een bejaardentehuis bovenop een klim bouwt, want die arme mensen komen lopent ook niet bioven, maar het uitzicht spreekt boekdelen. Je hebt vanaf hier een prachtig uitizhct over de laagvlakte tot aan de kust bij Duinkerken. Je hebt een mooi uitzicht op de industrie rond Duinkerken ;-)

Via Merkeghem en nog een leuk klimmetje met een nog leukere afdaling komen we in Watten aan. Na het kanaal fietsen we via het Blockhaus d'Eperleques en het bijbehorende Foret naar Le Mont. Als we bijna boven zijn zien we dat het voor ons begint met regenen, gelukkig staat er op de kruising die we net voorbij zijn een houten bushokje waar we met osn tweeen en beide fietsen mooi in passen. Als het droog wordt gaan we weer verder met een hele mooie afdaling en een venijnig klimmetje richting Nordausque. Inmiddels is het al behoorlijk richting zes uur en zijn we behoorlijk moe. De hele dag tegen de wind in en het laatste stuk behoorlijk op en neer begint zijn tol te eisen. Gelukkig is er in Tournehem een camping en daar blijven we dan ook maar. Bij de camping is zelfs een restaurant waar we 's avonds ook maar gaan eten; we zijn de hele middag geen supermarkt voorbij gekomen. We proberen beide een potje vlees en dat blijkt behoorlijk machtig te zijn, maar wel lekker, zeker na een dag stijf tegen de wind in fietsen.

vandaag = 85.64 km

v0 = 15.98 km/u

vmax = 45 km/u

Comments

Dag 1, Weesp - Oostende - Diksmuide

  

Rond een uur of 10 stap ik de deur uit voor al weer een fietsavontuur samen met Auke. Dit jaar gaan we proberen een wijd rondje om Nederland heen te fietsen, globaal van Boulogne sur Mer naar Bremen via Luxemburg. Helas is het niet eenvoudig om je fiets met de trein mee te nemen naar Boulogne, dat duurt uren en de diverse reisplanners laten je (bijna letterlijk) via Aken en Keulen omrijden. Dus rijden we vanaf Schiphol naar Amsterdam Berchem en pakken daar een intercity naar Oostende. Auke vertrekt al vroeg uit Groningen, maar ik kan gelukkig nog even uitslapen \o/

Ik kom zoals gepland als eerste aan op Schiphol en sta al klaar bij de fietsenafdeling van de Benelux als de intercity uit het noorden aankomt. Helaas zijn de liften op Schiphol zo traag dat de conducteurs niet willen wachten en wij dus al de eerste trein missen. Een uurtje en een bak koffie en een broodje van de Delifrance later rijden we alsnog richting Belgie.

Onderweg komen we langs het vernieuwde station Antwerpen Centraal, dat de naam spoorwegkathedraal waardig is, wat een ding. In Antwerpen Berchem aangekomen is het nog een heel gedoe om met de fiets van het ene perron naar het andere peron te geraken. Maar met de hulp van alweer een leuke conductrice (ook die in Roosendaal de Benelux overnam was erg aardig) van de NMBS lukt het toch om een acceptabele plaats voor de fietsen te regelen in de bagagaeafdeling van de trein. Rond drie uur komen we dan aan in een winderig en een beetje nat Oostende en hebben we best wel zin in een stukje fietsen.

We hebben een exemplaar van de LF1 beschrijving en we kunnen niet meteen een routebordje vinden dat ons naar het dichtstbijzijnde knooppunt brengt. We fietsen daarom in een mieserbuitje langs een drukke uitvalsweg het zuiden in, dat zal altijd goed komen. Als we denken dat de zee niet zo heel erg ver van de weg is slaan we rechts af en komen we op de boulevard terecht. Het is guur en er staat een stevige zeewind, dus we blijven op het fietspad waar al een behoorlijke hoeveeldheid zand ligt. Als we bordjes zien richting het knooppunt dat Auke gepland heeft verlaten we de boulevard weer.

Eerst rijden we wat door bebouwing maar als snel rijden we door de duinen langs Atlantikwall restanten bij Raversijde. Als we het vliegveld van Oostende voorbij zijn steken we het binnenland in. Via Leffinge, Slijpe en Leke komen we aan in Kelem, waar net de braderie afgelopen is. Bijde laatste kraampjes die her en der door de hoofdstraat nog verspreid staan ligt nog wat rommel, maar het grootste gedeelte is al opgeruimd. Zo'n afgesloten doorgaande dorpsstraat is wel lekker breed en stil voor de fietser. Via wat kleine landweggetjes komen we aan de stille kant van de Ijzer (bekend van de 1e wereldoorlog) die we volgen tot Diksmuide. Buiten Diksmuide staat een joekel van een bakstenen toren ter nagedachtenis aan de slachtoffers van e 1e wereldoorlog die al van ver te zien is.

Ten zuiden van deze toren vinden we een camping alwaar in het bijbehorende restaurant het einde van het weekend aan het vieren is (denk veel bier en Andre Hazes). Gelukkig kan ik zonder problemen bij de waardin betalen en kunnen we een plekje zoeken. Ik neem 4 douchemuntjes mee, maar we gebruiken er maar twee dus die andere twee brengen we de volgende dag terug. De camping is van afstand een beetje onverzorgt (stacaravans langs de weg wachtend op de sloop), maar op het terrein valt het alleszins mee en ook de toiletten die ons worden aangeraden te gebruiken (voor de dames) zijn schoon en netjes. Auke vertlet me later van wat rare recensies op wat websites, maar wij hebben niet te klagen. Om een uur of 8 is het stil op de camping en kunnen we rustig slapen.

vandaag = 46.69 km

v0 = 17.76 km/h

vmax = 32 km/h

Comments

Vele wegen naar "Rome"

  

Zoals ik al eerder meldde zijn Auke en ik afgelopen weekend bezig geweest met de plannen voor de vakantie iets meer vast te leggen. Wat is Google Maps daar een handige uitvinding voor! Maak de kaart, opslaan, linkje opsturen en je hebt meteen commentaar.

Globaal bestaat de routte uit 5 delen:

  1. Groene valleien route
  2. Mosel-Radweg
  3. Lahntal-Radweg
  4. Kurhessisches Bergland
  5. Weser-Radweg

Al deze routes hebben we nu mbv Google maps globaal beschreven. In eerste instantie alleen maar als links naar een kaart op de Google Maps website.

Daarnaast nog een suggestie voor de "aanvliegroute" naar Boulogne sur Mer via de LF1.

Comments

Voorpret

  

Vandaag een beetje met Google Maps en de vakantieplannen gespeeld. Ring 1 van het Fietsweb is goed beschreven want het zijn allemaal bestaande fietsroutes (Groene valleienfietsroute, Mosel-Radweg, Lahntal-Radweg en de Weser-Radweg). Helaas is er een klein stukje dat in verhouding maar minimaal beschreven is, namelijk een stuk van ongeveer 150 km door het Kurhessisches Bergland. Grofweg gaat het hier om een weg van Colbe (aan de Lahn) naar Hannoversch Munden (aan de Weser, nou ja, aan de Fulda, de Werra en de Weser).

Na wat geklik op de website van Hessen Tourismus vond ik een link naar de Radroutenplaner Hessen. Mocht je ooit willen fietsen in het bundesland Hessen is dit echt een aanrader. Na wat geklik en gespeel had ik drie verschillende routes compleet met hoogteprofiel, routebeschrijving en GPS waypoints.

Nu alleen nog een keuze maken uit de 3 varianten uit de fietsplanner en die van de FIS..... Oh ja en nu ben ik bijna verplicht een GPS apparaat te kopen....

Comments

Vakantieplannen

  

Het is weer de tijd van het jaar om de vakantie plannen wat meer lijn te geven. Na het grote success van vorig jaar zijn Auke en ik (ja, nog steeds geen vriendin voor een van ons) weer van plan om te gaan fietsen. Maar ja, waar vandaan, waarheen, welke route?

Afgelopen jaar hebben we het grootste deel van de route naar Barcelona gefietst. We zouden de route uit kunnen rijden, maar het is maar een klein stukje (in verhouding) en om nou met de trein weer naar Lyon of Valence te gaan en vanaf daar via Le Puy en Velay weer de route op te pikken naar Barcelona en daar dan weer met de trein of het vleigtuig terug naar Nederland te gaan is nou ook niet echt alles.Kortom tijd voor iets anders.

Op de website van de Fietskaart Informatie Stichting is een overzichtte vinden van zo'n beetje alle grote (vakantie) fietsroutes in Europa. Vorig jaar hebben we een van de spaken gereden, dus leek het ons wel leuk om dit jaar een ring te rijden. Omdat we nog maar net bezig zijn met het hete vakantiefietsen is Ring 1 een "veilige" keuze (mischien wel een beetje te veilig ;-) ).

Comments

Vakantie 2007

  

Vakantieplannen en in de toekomst weer een "dagboek" van de vakantie.

Voorpret

  1. Vakantieplannen
  2. Voorpret
  3. Vele wegen naar "Rome"

Vakantiedagboek

  1. Dag 1, Weesp - Oostende - Diksmuide
  2. Dag 2 - Diksmuide - Tournehem sur la Hem
  3. Dag 3 - Tournehem sur la Hem
  4. Dag 4 - Tournehem sur la Hem - Filievres
  5. Dag 5 - Filievres - Solesmes
  6. Dag 6 - Solesmes - Signy le Petit
  7. Dag 7 - Signy le Petit - Grand Pre

Kaart

Comments

Vrijheid, hoezo?

  

Zoals ik eerder schreef zijn partijen met vrijheid in de naam helemaal niet zo vrij. Vandaag een onthullend artikel over de PVV van Geert Wilders in de NRC.

Comments

Deleting old files excluding some directories

  
find -mtime +365 | grep -v dir1 | grep -v dir2 | xargs /bin/rm

Probably there's some way of having find do the directory exclusions, but this was way easier to think of.

Comments

Heel erg leuke UPS reclame

  

Jason Kottke (erg leuke site) verwijst naar een leuk artikel op Slate over een nieuwe campagne van UPS

Comments

Real hosting

  

Since a couple of minutes this website is no longer hosted from my DSL line, but from a real server hosted in a real co-location facility. There is no longer any need for me to keep up the DSL at home because this website is running on it. The next step will be to move the MX record to the server.

Comments

En toen waren er nog maar 2

  

Jasper gaat trouwen en toen bleven er van de oude Rits Tele.com crew nog maar twee over die niet getrouwd zijn....

Comments

Needlessly complex Wordpress installation instructions

  

The Wordpress installation procedure is IMHO needlessly complex when talking about using wordpress from the root of the webserver:

If you want to integrate WordPress into the root of your domain (e.g. http://example.com/), move or upload all contents of the unzipped WordPress directory (but excluding the directory itself) into the root directory of your web server.

If you don't mind having your wordpress installation directory showing up in links to individual blog posts or other links deep into your blog, there's a much simpler way of integrating Wordpress and much less clutter in your webserrver root directory

Copy the index.php file from wordpress install directory to the webserver root directory. Open the file in your favourite file editor and change the following line from

require('./wp-blog-header.php');

into

require('./wordpress/wp-blog-header.php');

if you installed Wordpress into the wordpress directory.

Then www.example.com will open your blog just the same as www.example.com/wordpress would.

Comments