Dag 1, Weesp - Eindhoven - Helchteren (B)

  

De eerste dag van de vakantie. Op het laatste moment nog van alles ingepakt en rond een uur of 10 richting het station gefietst. Voor de eerste keer met volle bepakking (voor en achter zijtassen plus een tas op de bagagedrager) fietsen, maar dat viel eigenlijk wel mee; het kan ook zijn dat de afstand te kort is ;-)

Zoals gewoonlijk is bij de treinen van/naar het zuiden had de door mij uitgekozen trein zoveel problemen dat deze in het geheel niet reed. Dan maar ietsje eerder met de Intercity naar Nijmegen naar Utrecht om vanuit daar met Auke naar Eindhoven te reizen. De volgende intercity naar Eindhoven rijdt gelukkig wel en zo komen we rond half 1 aan in Eindhoven.

Aan de "centrum" kant het station verlaten en kunnen we eindelijk fietsen. Helaas regent het zo nu en dan een klein beetje, maar via Waalre, Dommelen, Neerpelt en Hechtel komen we aan in de buurt van de uitkijktoren Fonteintje. Volgens het boek zou er hier een camping moeten zitten, maar die kunnen we niet vinden. Het wordt al redelijk donker dus kijken we in het boek of er nog meer overnachtingsplaatsen (lees campings) in de buurt zijn. Die zijn er wel maar helaas op een kilometer of 15 afstand en onderweg maken we een fout door de bordjes langs het fietspad te volgen ipv de routekaart. Via Hal komen we redelijk vermoeid aan bij camping Molenheide (op de kaart aangegeven als Doolbos) die geen trekkers accepteert, de minimale verblijfsduur is een week...

We nemen de beslissing om dan maar een hotel of B&B te zoeken. Iets ten zuiden van camping Molenhoek staat kasteel De Dool waar je in een luxe gastenverblijf kunt overnachten. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Na een paar uur wachten onder het genot van een kom soep, een bord spaghetti (Andreas) of lasagne (Auke) is het verblijf voldoende opgewarmt en kunnen we ons installeren. Na een flesje van elke soort bier die op het kasteel gebrouwen wordt gedronken te hebben gaan we slapen.

Beginstand kilometerteller: 280

Eindstand dag: 360

Totaal van de dag: 80 km

Comments

See, panic is wrong

  

In a previous post I ranted about panic mongering. Some american had the same feelings about this subject.

Comments

Don't panic! Don't panic!

  

Apparently some UK based "terrorists" had the plan to blow up some plains in the near future and the police arrested them before the act. Hooray (note the cynicism).

When I was driving home the local radio station was constantly saying "there's no reason for panic". No, of course not, there is never any reason for panic! Stupid gits.

Comments

De nieuwe fiets

  

Waarom?

Om de een of andere reden hebben Auke en ik besloten om dit jaar een fietsvakantie te doen. We hebben al jaren dit plan (ik gok zelfs vanaf we een jaar of, eh, zestien waren) maar nu lijkt het er toch echt van te komen.

We zijn van plan om een standaard route te fietsen die beschreven wordt in een aantal boeken, Onbegrensd Fietsen (Van Amsterdam naar Barcelona). Deze route gaat van Amsterdam/Eindhoven naar Leuven, Namen, Dinant, Montmedy, Verdun, Toul, Beaune naar Cluny. Vanaf Cluny zijn er twee varianten:

  1. Via Lyon (en een stukje met de trein naar Les Vans
  2. Via Le Puy naar Les Vans, maar ook hier zijn twee varianten van:
    1. Roanne - Le Puy via een westelijke route
    2. Roanne - Le Puy via een, hoe kan het ook anders, een oostelijke route

Vanaf Les Vans kan er dan tot net voor Barcelona gefietst worden via Agde, Beziers, Figueres naar de Middellandse zee net boven Barcelona. Het laatste stuk wordt afgeraden om te fietsen omdat er naar het schijnt geen enkele redelijk veilige en / of fijne route is.

Het plan is om in ongeveer twee weken tot ongeveer Le Puy te fietsen en dan naar Valence te fietsen en dan de trein (TGV) weer terug naar huis te nemen.

Welke fiets?

Zodra je het idee opgevat hebt om een fietsvakantie te doen begin je ineens heel anders naar je fiets(en) te kijken. De fietsen die ik tot nu toe had waren totaal ongeschikt voor een fietsvakantie (vind ik). Mijn gewone dagelijkse fiets (een Batavus cruiser model) is veel te zwaar een heeft maar 7 versnellingen. Mijn mountain bike (een oude Giant) is eigenlijk ook te zwaar en een mountain bike is nou niet het allerfijnste soort fiets om serieus afstanden mee te maken. Ik heb ook nog een tourfiets (een oude Multicycle) maar daarvan is het achterwiel niet al te sterk (of ik ben te zwaar voor de spaken, dat kan ook).

Omdat we in eerste instantie ook het idee hadden om met een aanhanger te fietsen, viel de Batavus meteen af, want die heeft geen deriailleur versnelling en dat schijnt het beste te werken met de karren die we in gedachte hadden (Bob Yak of Weber Monoporter). Inmiddels is het plan met de kar iets minder belangrijk geworden, maar het kan altijd nog (of voor een volgende keer). Een volgende eis voor de nieuwe fiets was dat er een mountain bike route mee gedaan moet kunnen worden. Auke en ik vinden dat soort routes altijd leuk en we vonden dat dit ook aan deze vakantie niet mocht ontbreken. Daarnaast moest het natuurlijk een goede fiets worden en omdat ik inmiddels een leuk spaarpotje had bij elkaar gesprokkeld, mocht het ook wat kosten ;-)

In principe heb je fietsen in drie prijsklasses: onder de 1000 euro, tussen de 1000 en drieduizend euro en boven de drieduizend euro. Omdat fietsen onder de duizend euro niet echt uitblinken in kwaliteit en drieduizend euro me veel te veel geld voor een fiets is, dacht ik aan een fiets rond de 1500 euro (het mocht ook een beetje meer worden).

In eerste instantie dacht ik aan een mountain bike (van Trek ofzo) met voorvering en schijfremmen. Maar na wat rondlezen op een aantal forums bleek er een (Nederlands) merk te zijn dat de perfecte vakantiefiets bouwde volgens de lijnen van een mountain bike.

Op 4 mei ben ik na het werk naar de Vakantiefietser in Amsterdam gegaan om een Santos Travelmaster te bestellen. In eerste instantie wilde ik de simpele versie aankleden met hydraulische velgremmen, wat duurdere aandrijvingscomponenten en een zogenaamd vakantiewiel achter, maar uiteindelijk heb ik toch een duurder standaardpakket genomen (dus met hydraulische remmen, dure Shimano componenten, vakantiewiel). Omdat het wel een nette en legale fiets moet zijn heb ik ook voor spatborden en licht gekozen (naafdynamo natuurlijk).

Naast de zoveel mogelijk (mat)zwarte fiets heb ik ook een geheel zwarte Vaude tassenset gekocht. Een Komet II stuurtas, een set World Cycle II voorwiel tassen en een set World Tramp Plus II achtertassen. Daarnaast heb ik nog een fietscomputer gekocht, maar om een of andere reden heeft die er op dit moment geen zin in.

(Deze foto is met de mobiel gemaakt en met de zon in de rug, dus ik kon niet zien wat voor foto ik maakte ;-) )

Update 04-08-2006

Sinds de aflevering van de fiets (ergens begin juli) heb ik een paar tochtjes gefietst. Ik heb wat kleine rondjes rond Weesp gefietst, ik ben een keer naar kantoor gefietst (Hoofddorp is verder dan je denkt) en dat is het wel zo'n beetje. Afgelopen week dacht ik een paar keer naar het werk te fietsen, maar door het weer is het er niet van gekomen. Ook de weekeinden vallen een beetje tegen, teveel sociale verplichtingen.

Ik ben een keer naar Amsterdam gefietst omdat ik wat problemen met de fietscomputer had. Deze was iets verzakt en omdat ik toch nog wat dingetjes nodig had (ketting voor aan het slot, wat gereedschap enzo) ben ik er nog even langs geweest.

Comments

Some new functionality

  

Since I've downloaded a new Wordpress version and a new theme, I've been playing around with some plugins. The Audio player Plugin is the first one I really like, check out the example!

[audio:http://www.ramdyne.nl/mp3/doers1.mp3]

Comments

Wordpress update

  

Today I updated Wordpress to its latest version. I'm also trying out some new themes and settle on one if necessary. I've settled on using the Squible theme for now.

Comments

Laura speaks Dutch

  

Or rather, Brenno teaches Laura, a native English speaker, how to speak Dutch.

Comments

Websites and comments

  

A few months ago the website of the Leeuwarder Courant (and its sister newspaper) had a complete redesign. For a newspaper that's not terribly exciting, but this one was slightly different. The newspaper started to resemble a blog, by allowing readers to comment to each article (well, registered users only, but readable to all).

At first this seemed to work reasonably well, with comments sometimes giving some more detail when a users was more directly involved. After a couple of months things started to change, at first people started to function as a community, but later a group of people started to dominate the comments.

Where comment threads on slashdot tend to gravitate to a distrowar, the comments on the LC website started to be dominated by one single political movement. This political movement used to be fronted by the LPF, but since that political party has made itself irrelevant, the "Leefbaar" partijen have quarreled themselves into oblivion it seems that the VVD party and the "Groep Wilders" may have taken over as figureheads for it. In general this movement can be generalised as:

  • Immigration is evil and if possible it should be banned.
  • All problems in this world are the fault of the left wing parties and the PVDA in particular

Of course, the VVD tries very ahrd to mask that it has been a member of most of the cabinets of the last 25 years. So if there's a political problem in this country the VVD has as much a hand in it than, let's say the CDA party, or, perhaps PVDA. In fact, since around 1980 there's only been two or three cabinets with a left wing party in it. And those were economically the best years ever....

Anyway, where was I.

The comments on the LC site were always tainted with right wing propaganda and off-topic (If one can call it that) chatting. Instead of what old school newspapers tend to do in situations like these, shutting comments down completely, LC has applied a time based moderation, where new comments are added with a 15 minutes delay. This seems to work. No endless diatribes against apparently left wing influenced decisions and less chatting. The newspaper should be congratulated IMHO.

Comments

Vage shit

  

Sinds ik maandag in de Golf GTI heb gereden heb ik last van een onrustig gevoel. Ik wil MEER! Voor zover ik mezelf ken ben ik maar een matige chauffeur, een veel te voorzichtige chauffeur en toch knaagt het. Ik wil meer in snelle auto's rijden.

Die paar keer dat ik in karts gereden heb, eindigde ik altijd comnfortabel in de middenmoot en beter dan dat is het eigenlijk nooit geworden (alhoewel Dimi mijn 3e plaats me wel nooit zal vergeven die ene keer).

Wat is er toch met me aan de hand?

Comments

Autovisie Drivers Academy

  

Vandaag een dag in een VW Golf GTI gereden in het kader van de Autovisie Drivers Academy. Heel erg veel geleerd van instructeur Dolf Dekking.

Voorkant van de Golf

Zijkant van de Golf

Wat heb ik geleerd:

  1. sturen tijdens noodstop mbv ABS
  2. gas geven, remmen, schakelen
  3. bochtentechniek
  4. techniek op een klaverblad
  5. hogesnelheid rijden met noodstop

En nu maar hopen dat er iets blijft plakken. Mijn conclusie van de dag is wel dat ik het vaker ga doen. Je moet dit soort dagen vaker doen dan een keer om het echt onder de knie te krijgen. En je hebt de kans om met hele mooie auto's te rijden.

Wat mij opviel was dat de motor heel even als een diesel klinkt bij het starten...

Oh ja, en ik wil een Golf GTI, wat een fijne auto!

Comments

mitselwier.nl is online!

  

Dorpsbelang Metslawier heeft nu haar eigen website.

Comments

Note to self

  

Don't install software from CD when the laptop is on an ergonomic support. Apparently at least Fedora install doesn't handle that very well. With the laptop flat on the desk the install works much, much better.

Comments

Gigantic has arrived

  

Here's two pictures of my new "toy"...

Gigantic in a corner

Gigantic as barely smaller than the desk

Comments

Ogg for Windows Media Player

  

Download the codecs from illuminable.org

Comments

ampelmeisje.nl

  

Ik heb een nieuwe hobby gevonden. Foto's van verkeerslichten verzamelen... ;-)

Comments