Skip to main content

Dag 7 - Signy le Petit - Grand Pre

..raw:: html

<html><body><p>Na een nacht lekker zacht in een bed geslapen te hebben, in alle rust gedouchet te hebben (geen muntje, <strong>bliss</strong>) en een lekker uitgebreid ontbijt zoeken we de plaatselijke supermakrt op. Al het water is op, we hebben beleg, stokbrood en vooral geld nodig.

Volgens de verhalen zou er in heel Signy geen geldautomaat zijn, maar niets is minder waar. De supermarkt aan het kerkplein heeft gewoon een geldautomaat binnen, naast de afdeling vleeswaren ofzo. Als we ook de bakker gevonden hebben zijn we helemaal klaar voor weer een dag fietsen. We nemen bij de bakker afscheid van Paul, hij heeft een taartje ingeslagen, samen met de anderhalve lieterfles cola is dat zijn brandstof voor de dag. Wij doen het wat ouderwetser met water en brood en wat Nutella of jam ofzo. Het is een beetje frisjes, maar de wolken zijn niet al te zwaar en soms prikt de zon er zelfs tussendoor

We fietsen door een best leuk deel van Noord Frankrijk (heuveltjes, leuke kleine dorpjes) via Fligny naar Rumigny. Onderweg wordt het steeds mooier weer en klimt de temperatuur ook langzaam naar fijnere waardes. Het is gewoon meer dan een paar uur droog achter elkaar. Na Rumigny wordt de zon steeds feller, maar zijn er zo nu en dan ook wat wolken die voorbij trekken waar wat drupjes water uit vallen, maar het valt allemaal best mee. Na Signy L'Abbaye (alweer een Signy) klimmen we behoorlijk stijl naar een heuvelrug, uit de wind is het gewoon echt warm en we snakken dan ook naar wat koelte, na een paar dagen zijn we ons steeds warmer gaan kleden en dat breekt ons nu een beetje op. Als we in Dommery het bos induiken worden het verlangen naar koelte keihard afgestraft, het begint weer zwaar te regenen.

Na een leuke route door het bos (bomen bieden meer bescherming dan je denkt, zeker in goed oude bossen) komen we in de stromende regen aan in Viel St. Remy waar we in de eeeuwenoude wasplaats naast de kerk (ranzig water maar wel een dak boven ons hoofd) wat brood eten en wat frisdrank drinken. Als we bijna klaar zijn zien we een bekende verschijning het dorpsplein oversteken. Paul ziet ons ook staan en eet ook wat, we blijven even langer staan maar eht begint toch weer een beetje fris te worden dus we vertrekken maar.

Via Faissault, Vaux Montreuil fietsen we naar Guincourt en vervolgend we de weg via Lametz naar Neuville, Hier pikken we een kanaaltje op (erg schattige sluisjes, beekjes langs de dijk, bomen in het water, vissers, dat soort werk) dat ons naar een breed dal brengt. Het is inmiddels prachtig zonnig weer geworden en we rijden dan ook al snel weer in korte broek en t shirtje rond. We fietsen (met soms behoorlijk pittige maar korte klimmetjes) zo halverwege de heuvelwand door het dal, in vele dorpjes staan grote monumenten uit de 1e Wereldoorlog, er is hier zwaar gevochten op een gegeven moment. Via Voncq (wat een leuke naam) en Chestres komen we in de buurt van Vouziers, dat een grote plaats lijkt te zijn. De route gaat hier gewoon langs Vouziers, maar we rijden toch de plaats in omdat we dringend behoefte hebben aan boodschappen voor het avondeten en we nog nergens gelegenheid gezien hebben om inkopen te doen voor het eten vanavond. In (alweer) een klassieke alimentation (groeien die dingen in dit deel van Frankrijk aan de bomen ofzo?) kopen we wat frutsels voor het eten van vanavond en wat blikjes drinken, de flesjes cola waren helaas op :-(.

Even voorbij Vouziers pikken we de route weer op en fietsen we langs Falaise (he, daar heb je ook meer van in Frankrijk) en Termes komen we eindelijk aan in Grand Pre, alwaar een van de weinige campings in deze omgeving te vinden is. Nog mooier is dat er een supermarkt op de grote kruising midden in het plaatsje is en we nog net even binnen kunnen wippen voor wat lekkere dingen voor de avond.

De camping is grappig; de ingang en de makkelijkst te vinden washok/toilet gebouwen zijn erg oud en een beetje ranzig, maar achterop de camping, over het bruggetje en aan een heel groot secundair veld staat een behoorlijk nieuw gebouw dat van alle gemakken voorzien is. Helaas is er veel meer warm water dan electriciteit voor het licht, dat maakt douchen een beetje onhandig. We hebben al met al weer een dag met meer dan 100km gemaakt en dat is te voelen.

aantal = 118km

vmax = 47,9km/u

<iframe src="http://www.ramdyne.nl/maps/vakantie_2007_dag7.html" title="Goo Map 1" width="500px" height="500px" scrolling="no" frameborder="0">Sorry. If you’re seeing this, your browser doesn’t support IFRAMEs. You should upgrade to a more current browser. </iframe></p></body></html>