Dag 15, Villerest (F) - Aurec (F)

  

Gisteravond heeft Auke een brood besteld bij de beheerder van de camping (zondag, vroeg opstaan, mopper, zeur) en als we die soldaat gemaakt hebben gaan we op pad. De barrage oversteken gaat nog wel, die dingen zijn in de regel lekker waterpas, maar de klim omhoog de kloof uit is hel als je nog niet warmgedraait bent. Als we boven zijn is het fijn op en neer over niet al te brede wegen richting een aantal kleine gehuchtjes. De wegen worden steeds smaller en we hebben behoorlijk moeite om het juiste weggetje te vinden. Ik heb al in een paar dagen geen helling meer moeten lopen, maar vandaag eerst bij de barrage omhoog was lastig, maar dat kwam doordat we nog niet warmgedraait waren, maar het klimmetje bij Fouet is killing, ik kom maar niet boven.

Na een hier en daar lekker steile en behoorlijk lange afdaling komen we weerbij de Loire terug. We volgen de volgens velen mooie weg weg langs het stuwmeer tot net voor St Jodard en steken de Loire daar over. Dan is het weer een behoorlijk lange, maar best te doen klim omhoog naar St. Paul de Vezelin, vandaar fietsen we naar Pommiers. Inmiddels is het middag geworden en tijd om iets te eten. Helaas zijn we geen enkele supermarkt voorbij gekomen en aangezien het zondag is, is er behalve de restaurantjes en cafe's rond dit tijdstip niets te eten. In de routebeschrijving staat dat je in Pommiers heel goed kunt eten, dus dat proberen we maar bij het aangegeven restaurant. Als we binnen zijn blijkt dat alle tafels gereserveerd zijn en dat wij in onze fietskloffie behoorlijk uit de toon vallen bij de gepensioneerden in hun nette zondagse kleding. Gelukkig mogen we toch gaan zitten en eten voor 15 Euro de man een heerlijke lunch die in principe bestaat uit 4 gangen, alhoewel we de kaas maar overslaan om te zorgen dat we op tijd weer weg zijn. Aanrader!

Nadat we afgerekend hebben stappen we weer op en fietsen ructig verder naar het zuiden via St Sulpice, St. Etienne le Molard en St Paul d'Uzore naar Montbrison. Fun fact: de prefect van het departement Loire houdt kantoor in Montbrison. Via Moingt verlaten we de bebouwde wereld weer en fietsen we via smalle wegen naar St Romain le Puy, waar naast een oude vulkaan ook een grote (glas?) fabriek van St. Gobain staat. Dan fietsen we naar St. Marcellin en Forez waar we eent beetje verkeerd rijden, maar via het industrieterrein komen we toch weer op de goede weg en rijden we naar St. Rambert sur Loire. Inmiddels begint het tijd te worden om na te denken over een camping. Helaas lijken er in deze omgeving weinig campings te zijn en na St Rambert moet een behoorlijke klim gedaan worden. Voor St. Rambert is een camping a la ferme, maar ik heb niet al te fijne ervaringen met een dergelijke camping en als ook de boer iet thuis lijkt te zijn proberen we een hotel in St. Rambert. Helaas is ook het hotel gesloten en dus moeten we de "pas" over om aan de andere kant weer een camping te kunnen zoeken. Terug fietsen naar Moingt is zeker geen optie.

Gelukkig hebben we onderweg niet al teveel gedronken en gegeten van onze voorraad, het weer was bewolkt en niet al te warm, dus we kunnen nog wel even vooruit. We besluiten de volgende camping in Aurec te proberen. Na een lange klim en een veel te korte afdaling komen we weer bij een brug over de Loire en steken die over in de richting Unieux, maar slaan meteen af naar St. paul en Corneillon. Vandaar is het nog even fietsen over een behoorlijk drukke weg naar Aurec waar we aan de andere oever van de Loire de camping vinden. Helaas zijn we redelijk laat en is de receptie gesloten; we zetten de tent op en gaan zo snel mogelijk onder de docuhe. Als we weer terug bij de tent zijn is het inmiddels al donker en hebben we geen zin om nog wat eten te gaan halen bij de afhaal indier die we onderweg zagen. We drinken de reservevoorraad water op en eten ook wat restjes Snickers die we nog hier en daar in de tassen hebben. In Aurec is een supermarkt, dus dat kunnen we morgen zo aanvullen.

Beginstand km teller: 1406

Eindstand km teller: 1525

Totaal vandaag: 118,59 km

v0: 18,32 km/u

vmax: 50 km/u

Comments

Dag 14, Cluny (F) - Villerest (F)

  

Omdat we een kamer met eigen douche wel prettig vinden nemen we in het hotel in Cluny een kamer met een twee persoonsbed en een eigen docuhe (maar met toilet op de gang...) Na een uurtje of wat draaien gaat Auke midden in de nacht maar op de grond slapen. Ik slaap daarna als een roos ;-) Na het ontbijt stappen we weer op de fiets. De kleren zijn nog steeds behoorlijk vochtig, maar de zon schijnt, er staat nauwelijk wind, dus weer ideaal fietsweer.

De vorige avond hebben we de te volgen route beter bekeken en ook de tekst die bij dit deel van de route hoort eens goed gelezen. We blijken dus gistermiddag helemaal verkeerd gereden te zijn net voordat we door het onweer terug naar Cluny moesten. We nemen de beslissing om naast de kaart ook altijd de tekst bij de hand te houden. Dus Auke heeft de kaart en ik probeer de met de tekst bij te blijven zodat we waar nodig straatnamen, kruisingen en real life kunnen vergelijken. Dit is een groot verschil met deel 1 van de route waar je makkelijk alleen op de kaart kunt rijden.

Net buiten Cluny begint een steil klimmetje dat de lichaamstemperatuur behoorlijk doet stijgen. Het resultaat is dat mijn kleren redelijk vlot droog zijn, met een dampend hete foto (nee, kijkbuiskindertjes, niet zo'n dampend hete foto) als resultaat. Via Jalogny, Mazille en Clermain, komen we in Pari-Gagne. Hier blijkt de weg die we moeten (willen?) volgen afgesloten wegens werkzaamheden. Als eigenwijze hollanders fietsen we gewoon door totdat we net voorbij Trambly toch echt niet verder kunnen. Men is bezig een duiker voor een beekje te vervangen en is zo grondig bezig dat er gewoon geen weg meer is. We rijden om via de tegenover gelegen heuvel aan de andere kant van het dal; een vervelende hond wordt net op tijd door de boer aan de ketting gelegd. Nadat we de originele, nu erg rustige weg weer gevonden hebben rijden we via Matour naar de eerste en enige col van de vakantie, de Col de la Croix d'Auterre.

Via een rustig weggetje rijden we al heerlijk dalend richting Gibles en daarna naar Bois Ste. Marie. Hier vind je allemaal mooie oude kerkjes in een mooi heuvelachtig landschap, toch eten we maar gewoon een stuk stokbrood met jam aan de kant van de weg. Via Curbigny, La Clayette en La Chapelle sous Dun rijden we naar Charlieu. Dit is een redelijk drukke, maar lekker brede weg die uitnodigt tot het rijden van een hoog tempo. We rijden dit stuk met een gemiddelde van dik boven de twintig kilometer per uur. In Charlieu volgen we de voorgeschreven route door het hele centrum over te steken tegen het eenrichtingsverkeer in. Er staat hier, zoals in bijna elke plaats in Frankrijk een monument voor de gevallenen uit (vooral) WO! en WO2, dit monument valt op door het grote aantal namen dat er op staan in verhouding tot andere monumenten in andere plaatsen van vergelijkbare grootte.

Via St. Nizier sous Charlieu, Pouilly sous Charlieu steken we de Loire over en rijden we naar het kanaal dat ook hier langs de rivier ligt. We volgen het kanaal naar Roanne zo ver mogelijk (we hebben tenslotte fietsen die tegen een beetje onverhard kunnen). Onderweg zien we ook hier een Nederlands schip het kanaal bevaren. In Roanne eindigt het kanaal en zullen schepen dezelfde weg weer terug moeten, maar wij kunnen door, lekker puh. In Roanne blijkt dat weekend het Franse kampioenschap halve marathon gehouden te worden dus is het er een beetje erg druk. Na wat zoeken vinden we een supermarkt en gaat Auke deze keer inkopen doen. Terwijl ik op de fietsen pas wordt ik aangesproken door wat plaatselijke jeugd, je denkt dan altijd de ergste dingen, maar ook deze keer wilden de jongelui alleen maar weten waar ik vandaan kwam....

Als Auke terug is en we een fles frisdrank opgedronken hebben (suiker is fijn), proberen we het centrum van Roanne over te steken zodat we de route weer kunnen oppikken. Doordat alles afgezet is voor de halve marathon is het een beetje gezoek. Tijdens onze zoektocht praat Auke met een fransman die verteld dat het vandaag de beurt aan de vrouwen is en dat de heren zich op dat moment moeten inschrijven voor de wedstrijd van morgen. Omdat wij ook richting de plaats van inschrijving lopen denkt de man heel even dat wij na 100km gefietst te hebben morgen ook nog even de halve marathon willen lopen ;-)

Nadat we aan de hekken zijn ontsnapt fietsen we op goed geluk zo'n beetje volgens de route Roanne uit langs de Loire. Net voor de Barrage de Villerest vinden we na wat zoeken een kleine camping waar we een plaatsje vinden. Op het gedeelte bij de ingang is net een niuewe douche en toilet gelegenheid gebouwt die zeer goed bevalt, alleen is de timer voor het licht een beetje agressief. De oude toiletruimte op het lager gelegen gedeelte van de camping is wat minder. Een franse fietser die we tegen kwamen net voor Villerest is blijkbaar weer terug gefietst want hij kwam na ons alsnog de camping op fietsen.

Beginstand km teller: 1296

Eindstand km teller: 1406

Totaal vandaag: 109,66 km

v0: 17,76 km/u

vmax: 50 km/u

Comments

Dag 13, Beaune (F) - Cluny (F)

  

Afgelopen nacht is het niet droog gebleven. Regelmatig dreef een buitje over en als we willen opstaan om weer een mooie afstand te fietsen blijkt dat het behoorlijk regent. We besluiten om een nieuwe manier van tent afbreken te testen. Normaal breng je alles buiten de tent, stopt dat in de tassen en ruimt als laatste de tent op. Ik noem dit maar het explosie model, want daar lijkt het toch wel een beetje op ;-).

Gisteravond hebben we het implosie model bedacht. Alles wordt opgeruimd binnen de buitentent zodat alleen de tassen waar de onderdelen van de buitentent open zijn. Gelukkig is de tent groot genoeg om dit mogelijk te maken en het blijkt wonderwel te werken, beter dan verwacht. De buren zullen wel verbaasd gekeken hebben. Een uurtje veel gerommel in een tent en dan ineens verdwijnt de buitentent en staat er een hele verzameling tassen klaar om aan de fiets gehangen te worden.

Het blijft een beetje regenen, maar het is niet onprettig fietsen tussen de druivenranken ten zuiden van Beaune. Er is een fietspad uitgezet over de weggetjes die de wijnboeren gebruiken om bij hun win ranken te komen. Bijkomend voordeel is dat de afwatering perfect is en we dus geen last hebben van de regen die toch zo nu en dan valt. Via Pommard, Volnay, Meursault en Puligny Montrachet, Corpeau fietsen we naar Chagny. Onderweg heeft elk dorp wel een hotel met iets meer sterren dan een normaal frans dorpshotelletje; je zie overal Engelse Rovers, Jaguars en BMWs staan.

Net buiten Chagny begint weer een fietspad langs een kanaal; borden aan het begin van het fietspad suggereren dat je het laatste, saaie stuk tussen Puligny en Chagny kunt overslaan via een directe verbinding tussen het fietspad door de wijnvelden en het fietspad langs het kanaal.

Langs een kanaal fietsen blijft leuk, vooral als er Nederlandse schepen in een sluis liggen en dat net past, veel ruimte is er niet over. Helaas verlaten we het kanaal bij de Route National naar Chalon sur Saone en fietsen we langs deze drukke weg naar Farges les Chalon. Even buiten Farges duiken we over het spoor een bos in. Helaas staan er verbodsborden en bomen over de weg, die we op typisch Nederlandse wijze maar negeren (wat er gebeurd als je een boswachter ofzo tegenkomt moet je je maar niet afvragen).

In Dracy le Fort vinden we een bakkerij (onderaan de rivier niet rechts omhoog, maar links omhoog en dan na de s bocht links) waar we stokjes met ham en wat appel dingen scoren (er gaat niets boven stokbrood, gezouten roomboter en dikke Franse ham). In Givry begint een fietspad over een oude spoorlijn dat we kilometers zullen volgen. Ik denk dat dit mijn favoriete stukje route van de hele vakantie is. Onderweg proberen we een paar druiven die aan de wijnranken hangen als we zien dat er inmiddels druiven geplukt worden. Ze zijn klein, niet al te sappig en heel erg zoet. Even verderop staan borden waarin fietsers en wandelaars vriendelijk verzocht worden de druiven niet te plukken, we zijn goed bezig vandaag...

Net na Buxy komen we een Nederlandse fietser tegen die zo te zien de route in omgekeerde volgorde fietst. Het is inmiddels weer wat meer begonnen te regenen, dus we zoeken we een viaduct over het spoor op om een beetje droog te genieten van de creaties van de bakker in Dracy, aanrader! Via Jully les Buxy, St Gengoux le National en Malay fietsen we langs het station van Cormatin, waar we even schuilen. Inmiddels is het stevig gaan regenen (zeg maar gerust plensen zo nu en dan) en ik begin het echt koud te krijgen want alles is doorweekt. Blijkbaar is mijn kleding ideaal voor droog weer, maar regen is iets anders. Auke heeft er veel minder last van. Via Taize (ja, die Taize) komen we aan in Cluny waar we buiten op een terras onder een luifel gaan zitten om ons door middel van een paar bakken koffie wat op te warmen. Na het vechten over een plan de campagne (hotel in Cluny, camping in Cluny, doorfietsen) nemen we de beslissing om toch door te gaan. Het is inmiddels iets droger geworden dus gaan we verder na wat aankopen gedaan te hebben bij de plaatselijke super.

In Cluny ligt weer een keuzemoment op de weg naar Rome, eh, Barcelona. Je kunt vanaf hier via Lyon naar het zuiden of via Roanne. Wij hebben al een tijdje de keuze gemaakt om via Roanne naar het zuiden te gaan (nou ja, Auke was dit al vanaf het moment dat we wilden gaan fietsen het plan om via Roanne te fietsen ;-) ). Net buiten Cluny ligt ook het punt dat we overstappen van Boek 1 naar Boek 2 over de route naar Barcelona. Als we net buiten Cluny zien barst een onweersbui los en slaat voor ons (zeg een 500 meter, kilometer) de bliksem in. Dit is het moment dat we bijden elkaar aankijken en beslissen om in Cluny een hotel te zoeken en daar de nacht te blijven en morgen verder te kijken.

In de hoofdstraat van Cluny hebben we een hotel gezien en gaan we daar kijken of ze ruimte voor ons hebben. Het is geen probleem om de fietsen op de binnenplaats te parkeren en voor een prikkie nemen we intrek in een kamer met eigen douche, maar met een gedeeld toilet. Om een uur of vier zijn we geinstalleerd en kunnen we onder de docuhe en droge kleren aantrekken. 's Avonds eten we lekker in een restaurant en gaan we slapen om de volgende ochtend weer verder te fietsen.

Beginstand km teller: 1212

Eindstand km teller: 1296

Totaal vandaag: 84,76 km

v0: 18.62 km/u

vmax: 46 km/u

Comments

Dag 12, Beaune (F)

  

Rustdag, wasdag, leesdag (jaja, die meegenomen boeken/tijdschriften zullen toch een beetje waar voor hun geld moeten leveren).

Het blijft een beetje eng om je fiets gewoon voor een franse versie van de Aldi neer te zetten, terug te komen en er allemaal kinderen in de buurt zien staan die voor je gevoel je fiets willen jattten. Volgens Auke zie ik spoken en zijn ze gewoon niet gewend zo'n "mooie" fiets te zien.

Rond een uur of 10 begint het te druppen en volgens de krant is er morgen kans op meer, veel meer regen....

Comments

Dag 11, Pontailler sur Saone (F) - Beaune (F)

  

Na 's morgens een brood bij de plaatselijke super gehaald te hebben klimmen we weer uit het Saone dal op weg naar het zuiden (ehh, westen). Via Triey vinden we net onder Drambon de originele route weer en volgen de weg het grote donkere bos in. De weg wordt steeds smaller en heuvelachtiger maar na een kilometer of 10 vlakt het bos wat af en komen we bij Premieres weer uit in een open dal. Als ik net buiten Premieres een viaduct over de tolweg opklim komt er een vrachtauto onder mij langs. Hij claxonneert, ik kijk opzij, ik zwaai, hij zwaait, rijdt onder me door en claxonneert nog een keer. Coole actie van die chauffeur.

Via Collonges, Pluvault (mooi helder water in het riviertje), Tart le Bas en Tart le Haut en Echigey komen we langs de suikerfabriek in Aiserey. Na door Izeure gereden te zijn rijden we een kilometer of 6 over een kaarsrechte weg met veel vrachtverkeer tegen een vals plat op en natuurlijk tegen een zware wind in bij de Abbaye de Citaux aan. We zijn van plan om hier proberen te eten, maar er is geen leuk plekje te vinden. Op een gegeven moment heb ik behoorlijk last van mijn knie en zijn we beide behoorlijk moe, dus we zetten de fietsen gewoon langs de weg en gaan beide lekker leunen tegen de wal die er ligt tussen een droge sloot en de iets hoger gelegen weg. Goed beladen fietsen die een beetje stabiel staan hebben geen problemen met langs"razend" verkeer blijkt wel. Stom SBS6 woord overigens, langsrazend.

Anyway, na wat gegeten en gedronken te hebben stappen we weer op de fiets en rijden verder naar St Nicolas les Citeaux om daar de toch behoorlijk drukke weg achter ons te laten en weer door een bos naar Argilly te fietsen. Onderweg blijken er toch echt meer mesnen te zijn die deze route volgen want we komen een langs een paar opschriften die iemand op het wegdek gespoten heeft. Argilly is overigens een heel leuk oud dorpje waar de weg doorheen slingert. Via Longvay rijden we richting Beaune.

We komen rond een uur of drie op de beroemde (beruchte?) camping van Beaune aan. Het is nog lekker rustig als we de tent opzetten (kan het nog langzamer?) en we een boekje gaan lezen. Dat is ons nog niet vaak gelukt. In de loop van de middag en avond druppelen er zoveel mensen binnen dat om een uur of acht als we een restaurant gaan opzoeken de camping bomvol is (in het naseizoen).

Uiteindelijk vinden we een tafeltje op het terras van restaurant Les Chevaliers aan Petit Place Carnot, aan de oostelijke rand van het centrum van Beaune. We hebben hier heerlijk gegeten, hoofdgerecht was iets met peer en een of andere koolachtige. Aanrader!

Overigens is een groot deel van de route van vandaag het enige deel van de route dat via Google Maps beschikbaar is met bruikbare satelliet foto's! Zie bijvoorbeeld deze legerbruine Hercules tussen Tart le Bas en Tart le Haut dat toen wij langs fietsten niet naast een turquois exemplaar in een weiland stond.

Beginstand km teller: 1136

Eindstand km teller: 1212

Totaal vandaag: 75,70 km

v0: 19,66 km/u

vmax: 47 km/u

Comments

Dag 10, Soing Cubry Charentenay (F) - Pontailler sur Saone (F)

  

Vandaag een lekker korte dag, volgens de planning hoeven we maar tot Pontailler zodat we nog een rustige dag hebben naar Beaune en daarna nog een rustdag. Jaja, zo'n fietsvakantie is zwaar ;-)

Langs de Saone fietsend passeren we Vanne, Ray sur Saone en Recologne, als het fietspad eindigt bij Autet steken we daar de Saone over om op de linkeroever verder te fietsen langs Vereux. Inmiddels is het zo'n beetje etenstijd geworden maar in Vereux is geen brug om de Saone over te steken en de winkel in Rigny kunnen we niet vinden. In Gray zijn natuurlijk wel winkels te vinden, maar Auke en ik raken elkaar kwijt op een rotonde. Op een gegeven moment vind ik een Intermarche die nog open is, maar staat Auke bij een bakker die ook open is aan de andere oever van de Saone. Als we elkaar gevonden hebben en we bij de Intermarche wat eten willen kopen is die inmiddels gesloten en kunnen we alsnog terug naar de bakker fietsen... Oh ja, en we hebben elkaar een partijtje staan uitfoeteren ;-)

In het boek wordt een partij geklaagd over hoe in Gray geen kleine winkels meer zijn als gevolg van de opening van een hypermarche. Het zal allemaal wel, maar ik heb 1 slager gezien, 2 patissiers en volgens mij een boulangerie/patisserie in het kleine stukje centrum dat ik heb gezien. Er stond idd hier en daar wel eens iets leeg, maar dat waren vooral pandjes waar een shoarmatent of pizzeria gezeten had. Soms is het boek echt ergerlijk geschreven.

Na aan de oever van de Saone op een bankje wat brood gegeten te hebben fietsen we verder via Gray la Ville, Velet en Esmoulins over een vervelend klimmende en dalende weg. Na Apremont fietsen we weer een stukje langs de Saone, maar bij Essertenne gaan we de heuvels weer in. Inmiddels is de wind weer opgestoken en is het fietsen naar Talmay zwaar, er lijkt geen eind aan te komen. In Talmay nemen we bij het cafe tegenover de Mairie een flesje koude cola en kunnen we weer verder voor het laatste stukje naar Pontailler sur Saone. Ook hier is de camping niet geheel op de plaats waar het boek deze sugereert; de camping ligt ten noorden van de weg en niet ten zuiden! Om een uur of 4 hebben we de tent opgezet en gaan we boodschappen doen. Onder het genot van een blik witbier (Hoegaarden, he, daar zijn we langs gefietst) wordt het eten gekookt en gaan we weer rond een uur of tien slapen.

Beginstand km teller: 1053

Eindstand km teller: 1136

Totaal vandaag: 82,83 km

v0: 18,06 km/u

vmax: 37 km/u

Comments

Waldsang

  

MOAI, SUNDER WJERGEA, BINNE DE WALDEN,

SMUK, SKAADZJEND BEAMTEGRIEN,

OERAL YN *T RUN,

BLIER LAITSJEND BOULAN, TIERIGE GREIDEN,

SJONGENDE FUGELS, SANICH DE GRUN

SJONGENDE FUGELS, SANICH DE GRUN.

MOAI SUNDER WJERGEA BINNE DE WALDEN,

SMUK SKAADZJEND BEAMTEGRIEN,

OERAL YN *T RUN.

OERAL YN T RUN, YN T RUN, OERAL YN *T RUN

Bron

Comments

Dag 9, Sanchey (F) - Soing Cubry Charentenay (F)

  

Rond een uur of 9 hebben we de tent ingepakt en boodschappen gedaan en vertrekken we vanuit Sanchey naar Girancourt om daar de route naar het zuiden weer op te pikken. Tientallen kilometers volgen we een heerlijk jaagpad langs een rustiek kanaal, ideaal fietsen daar in Frankrijk! Van Girancourt fietsen we langs het Canal de l'Est naar Thielouse, Melomenil, Rasey naar Fontenoy le Chateau. Onderweg is men bezig met het snoeien en kappen van bomen die langs het kanaal staan. Op een plek kunnen we niet verder fietsen omdat er net aan een boom gezaagd wordt. Naa een tijdje hebben we het wel gezien en fietsen we terug naar de vorige sluis, steken daar het kanaal over en lopen langs de andere kant van het kanaal naar de volgende sluis om daar weer over te steken. Als gevolg van de dauw en de licht moerassige ondergrond stappen we weer op de fiets met twee zwembadjes aan de voeten. Ook vind een of andere doorn het leuk om mij te prikken, ik zal er nog een paar dagen last houden van een gevoelige kuit.

Helaas moeten we in Fontenoy het kanaal verlaten om door het heuvellandschap en bossen via Le Magny en Mailleroncourt St Pancras naar Melincourt te fietsen waar we even voor het dorp op een heuveltop eten in de schaduw van een vaag gebouwtje.

Na een uurtje eten en niksen fietsen we verder naar Anchenoncourt. In Anchenoncourt kunnen we kiezen of we linksom of rechtsom verder willen, wij kiezen er natuurlijk voor om de makkelijke route via Chazel en Senoncourt naar Amance te fietsen. Onderweg betrap ik mezelf erop de Waldsang te neurieen. Ik kan het niet laten om even voluit te bleren, maar door de wind heeft Auke er nauwelijk last van en omdat het toch wel een beetje waait hou ik er ook maar mee op. Ik ken dan ook maar een couplet...

Van Amance fietsen we via het station van Port d'Atelier (ik dacht dat ik de treinnerd ben, maar ineens staat Auke daar een foto te maken van een goederentrein...) naar Conflandey waar we weer een kanaal kruisen. Van Conflandey fietsen we naar Port sur Saone, waar we het jaagpad langs de Saone opfietsen om dit ook vele kilometers te volgen. Onderweg moeten we dus de waterscheiding tussen de Noordzee en de Middellandse Zee zijn overgestoken want de Saone komt in het centrum van Lyon uit in de Rhone en stroomt dan verder naar het zuiden.

Al fietsend langs de Saone komen we rond een uur of vier aan in Scey sur Saone waar we van plan zijn om op de plaatselijke camping municipale aan de Saone te overnachten, we hebben de laatste dagen behoorlijk ver gefietst en we zijn wel toe aan een paar rustige dagen. Helaas is er geen kip op de camping en moeten de douches drie hele euro's per jeton kosten. Belachelijke prijzen dus en het lijkt er op dat de camping gesloten is terwijl men zegt van "Juin - Septembre" open te zijn; we besluiten maar door te fietsen.... In Scey komen we gelukkig wel een supermarkt tegen dus doe ik daar maar inkopen voor de avond, de volgende camping is nog een behoorlijk eind weg maar je weet niet of er in de buurt van de camping een supermarkt te vinden is.

In Nederland zijn veel rivieren gekanaliseerd ten behoeve van de scheepvaart, in Frankrijk vind je vaak een kanaal in hetzelfde dal als een grote rivier. Op sommige plaatsen, zoals net buiten Scey sur Saone zijn tunnels gegraven voor het kanaal om zo een grote lus in de rivier af te steken (de weg die zo'n beetje oost west loopt net boven Ovranches volgt de loop van de tunnel en het kanaal). Na nog een kilometer of 15 stijf doorfietsen (het begint al redelijk richting zessen te lopen) komen we aan in Soing-Cubry Charentenay.

In het dorp is de alimentation (jaja, er zijn er nog een paar) nog open en kan Auke nog een fles wijn scoren ("C'est pas bon pour faire du cyclisme! Non, mais apres faire du cyclisme c'est pas mal", dat soort conversaties krijg je dan) vinden we de camping municipal die open blijkt te zijn. Omdat de beheerster pas om 7 uur aanwezig is zetten nwe de tent alvast op en begin ik met het eten terwijl Auke de tent inruimt. Deze camping heeft een oud en een nieuw gebouw. Het oude gebouw staat op hoge palen en is een beetje ranzig, maar met het nieuwe gebouw bij de ingang van de camping is niets mis. De douche is helaas met een jeton, maar voor een 60tal centen mag je niet klagen en de douche is ruim genoeg zodat je kleren niet ook gratis gewassen worden. Onder het genot van een fles wijn en wat nootjes kijken we naar de sterren en GPS satellieten en gaan zoals altijd rond een uur of 10 slapen.

(Als gevolg van het te laat monteren van de km teller zijn onderstaande waardes niet helmaal waar, de km stand van Auke staat tussen haakjes)

Beginstand km teller: 955

Eindstand km teller: 1053

Totaal vandaag: 97,88 km (107 km)

v0: 18,93 km/u

vmax: 45 km/u

Comments

Dag 8, Villey le Sec (F) - Sanchey (F)

  

Als je zo laat in het jaar op vakantie bent is het 's ochtends nogal vochtig. Normaal is dat vervelend want je zit altijd met een natte tent en met een beetje pech is je slaapzak ook vochtig, maar als je op een heldere ochtend langs een rivier staat kun je wat mooie plaatjes schieten van mistflarden die over het water wegwaaien. Vanaf de camping fietsen we terug naar de andere oever van de Moesel en volgen daar weer het fietspad, er zijn niet veel fietspaden buiten Nederland, maar als ze er liggen zijn het ook wel hele mooie, zoals hier langs de Moesel. Via Sexey aux Forges en Pont St. Vincent fietsen we naar Richardmenil waarna we langs het gekanaliseerde deel van de Moesel verder fietsen. Auke en ik blijken beide de kaart niet goed gelezen te hebben en fietsen we dus aan de verkeerde kant van het kanaal (Sauf riverains enzo). Als we een pauze nemen en wat eten en drinken rijden er op de andere oever plotseling allemaal ouders met kleine kinderen, dus het was uiteindelijk niet zo'n gekke keuze om aan de linkeroever te gaan fietsen want het pas is hier lekker breed terwijl de andere kant niet al te breed lijkt.

Als de normale route zich ook aan de linkeroever meld rijden we verder tot het kanaal een scherpe bocht naar rechts maakt. Hier maken we de fout door rechtdoor te fietsen ipv het pad te volgen. Nu moeten we over een smal richeltje het aquaduct over de rivier volgen en dan door een brandnetelbos op de doorgaande weg uit te komen. Tot Tonnoy moeten we het langsrijdende verkeer op de N75 naast ons dulden. Vanaf even buiten Tonnoy rijden we tot even voor Bayon aan de schaduwzijde van het jaagpad langs het kanaal, ideaal. In Bayon is blijkbaar het startpunt voor een plaatselijke wielerronde, want overal staan auto's met fietsen op het dak en steken wielrenners de weg over. Bij een supermarkt staat veel volk dat ons aanmoedigt als we langs komen fietsen in ons treintje. Via Charmagne fietsen we naar Charmes, waar we aan een vervelende klim beginnen via Ubexey naar Vaubexy. Het is warm, er staat een vervelende tegenwind en er komt maar geen einde aan de helling. Onderweg hangen de bomen vol met een soort kleine pruimen, op een gegeven moemnt kan ik me niet meer inhouden en pluk ik een handvol die we later op de top opeten.

Na de afdaling naar Vaubexy fietsen we richting Dompaire en via kleine weggetjes naar Gorhey. Het begint inmiddels al redelijk laat te worden maar er is hier in de buurt volgens de routebschrijving maar een camping en die ligt niet eens aan de route, net voor Girancourt slaan we af maar in het eerste dorpje is geen camping te bekennen en ook de plattegrond maakt ons niet veel wijzer. In de verte zie ik de borden van het volgende dorp en dat blijkt Sanchey te zijn waar aan een oud stuwmeer een nette camping ligt, precies zoals het boek voorspelde, maar de kaart is niet breed genoeg om dat te laten zien, er staat alleen een opmerking in een textvakje. Dan maak je je na het eerste dorp redelijk ongerust, maar het boek klopt preceis, na een kilometer of vijf vinden we inderdaad de camping.

In de campingwinkel koop ik een 2 liter fles Coca Cola die we meteen helemaal soldaat maken; we hebben veel kilometers gemaakt over constant klimmend en dalend terrein en kunnen wel wat energie gebruiken. Omdat het zondag is hebben we niet de gelegenheid gehad om 's middags inkopen te doen voor het avondeten, daarom besluiten we een restaurantje te zoeken. Het campingrestaurant blijkt gesloten te zijn, maar aan de oever van het meer zit een strandtent die open is en waar we wat kunnen eten. Helaas is door het mooie weer alles al bijna op en hebben we een beperkte keuze. Door wat spraakverwarring begint het eten bestellen wat stroef en als daarna ook de sfeer op het terras wat vervelend wordt door een gast die wat teveel alcohol gehad heeft, beginnen we ons toch een beetje ongemakkelijk te voelen. Maar na het hoofdgerecht bestellen we nog een toetje en wat meer bier en we worden zelfs nog gevraagd of we koffie willen hebben. Ver na het officiele sluitingsuur (zo lijkt het me) verlaten we het restaurant en gaan we slapen.

Beginstand km teller: 855

Eindstand km teller: 955

Totaal vandaag: 100.03 km

v0: 17.56 km/u

vmax: 46 km/u

Comments

Dag 7, Verdun (F) - Villey le Sec (F)

  

Vanuit Verdun fietsen we verder langs de Maas. Zo nu en dan zien we een klein stroompje (maat Lauwers ofzo), maar ja, rivieren in deze contreien zijn niet zoals in Nederland een hele brede riolen maar losse stroompjes die scheiden, bij elkaar komen, scheiden, enzovoorts). De route gaat via een behoorlijk brede weg die voor een belangrijk deel naast een niet meer gebruikte spoorweg ligt. Tot Dugny sur Meuse is deze nog in gebruik ten behoeve van een kalkfabriek (of zoiets) maar daarna is de lijn tot St. Mihiel in geen jaren gebruikt, overgroeid en op veel kruisingen met de doorgaande weg zijn de overwegen weggehaald. Een ideale kandidaat dus voor een Voie Verte (fietspad).

In St. Mihiel verlaten we de Maas weer en fietsen we richting het beruchte Lac de Madine (Tour de France). Tot Lac de Madine is het best een leuke route door een bos, daarna komt er een breed dal dat overgestoken moet worden. Geen pretje als het warm is (zo boven de 25 graden) en er een stevige tegenwind staat. Op de afdaling naar het dal is de zwaartekracht nauwelijks sterk genoeg om ons met een beetje snelheid beneden te krijgen er moet behoorlijk aan gesleurd worden. Op de klim uit het dal weet ik mijn versnellingsapparaat zo in de war te krijgen dat alleen achteruit trappen mogelijk is...

Na Beaumont duiken we weer een bos in, waar fanatiek naar paddestoelen gezocht wordt door de lokale bevolking. Midden in het bos kun je kiezen tussen twee routevarianten. Rechtsaf via Langres naar het zuiden of rechtdoor via Toul. Wij gaan via Toul maar moeten eerst een barriere overwinnen (ahem). De route rechtdoor is afgesloten door een slagboom en we hebben al half en half besloten om om te rijden als een bosarbeider uit het bos naar ons toe komt rijden op een tractor. Na wat steenkolenfrans en wat handen en voeten werk sluit de beste man de slagboom achter ons. We rijden verder over een smal bospad dat langzaamaan verhard wordt maar overgroeid is met dikke lagen mos; hier komen niet veel mensen meer langs, het lijkt wel alsof de slagboom mensen afschrikt. Op een gegeven moment laten we een behoorlijke roofvogel schrikken zodat deze op de vlucht slaat. Door de stevige begroeing kan de vogel maar een kant op, voor ons uit vliegen, een heel mooi gezicht. Ik denk dat het arme beest wel een kilometer voor ons uit gevlogen heeft voordat er ruimte was om er vandoor te gaan. Na weer een slagboom kunnen we linksaf slaan richting Toul via een fijne maar steeds drukker wordende asfaltweg.

In Toul weten we na enig zoeken een hyper te vinden zodat we boodschappen kunnen doen. Na een flesje cola proberen we de route langs de Moesel te vinden. De twee kaartjes van Toul zijn niet al te duidelijk; het beste kun je de Moesel oversteken en dan de bij de derde afslag rechts de afslag naar links nemen en dan kijken of er onderaan de brug een bordje staat dat verwijst naar de fietsroute langs de Moesel. Rechts staan die bordjes niet (meer)! Zoniet probeer dan de volgende of de vorige afslag ;-) Je moet niet het eiland met de huizen hebben.

Langs de Moesel komen we aan bij de camping van Villey le Sec. Deze camping ligt aan de overkant van de Moesel die je via het sluizencomplex kunt bereiken. Het dorp ligt bovenaan een behoorlijke helling, maar de camping ligt gelukkig op het niveau van de rivier. Deze camping is een aanrader, bloedmooi toiletgebouw, mooie vlakke grond, enige probleem is dat het een camping is waar vrij veel Nederlanders met caravans en kampeerauto's staan en er ook vrij veel mensen deze camping gebruiken als tussenstop naar het zuiden. Als je niet al teveel landgenoten wilt tegenkomen kun je maar beter ergens anders gaan staan. Overigens ook hier een ongebruikte spoorweg.

Beginstand km teller: 746

Eindstand km teller: 855

Totaal vandaag: 109.21 km

v0: 17,76 km/u

vmax: 47 km/u

Comments

Dag 6, Verdun (F)

  

Na lekker te hebben uitgeslapen zijn de enige activieteiten die we 's ochtends ondernemen het maken van een waslijn uit een stuk lijn en mijn fiets en het doen van de was. Nou ja, Auke loopt met een tas vol wasgoed naar de wasmachinen en na een uurtje ofzo komt hij weer terug, mijn aandeel bestaat uit het ophangen van mijn deel van de was ;-)

's Middags lopen we weer richting het centrum om naar de ondergrondse citadel te gaan kijken. Dit blijkt een "rondrit" te zijn door een deel van het ondergrondse gangenstelsel van de citadel van Verdun te zijn die in WO1 zijn aangelegd. Door middel van een rondrit met een automatisch, elektrisch aangedreven karretje wordt je met behulp van filmprojecties, nagebouwde scenes en andere middelen een indruk gegeven van het leven in de ondergrondse citadel tijdens de slag om Verdun. Nadat de rondrit afgelopen is wordt je via een zaal met 8 lijkkisten naar het beginpunt teruggebracht. In eerste instantie begreep ik niet wat de bedoeling was van die zaal met de lijkkisten. Later bedacht ik me dat die zaal het moment uitbeeldde waarop maarschalk Petain de soldaat uitkoos die bijgezet zou worden in de Arc de Triomphe als de onbekende soldaat. Voor Frankrijk dus een redelijk beladen plek...

Daarna lopen we naar boven de oude citadel op, een groot deel van de omgeving is nog steeds militair gebeied, alhoewel het er enigszins verwaarloosd uitziet. In de oude stad boven op de heuvel bevindt zich in het oude bischoppelijk paleis het Instituut voor de Vrede (enz. enz.) waar we een expositie hebben bekeken van stereo foto's die van de slag om Verdun zijn gemaakt. Het blijft raar, maar een beetje diepte brengt alles een beetje dichter bij en lijken de koppen ineens niet meer zo ouderwets. Er lopen wat Franse militairen rond die alles met interesse bekijken, het is grappig om hun reactie te zien op bepaalde militaire situaties. Ik heb het gevoel dat ze zo nu en dan denken van "dat doen we nu ook nog zo" of "wat een stelletje....". Nadat de expositie is overspoeld door een klas Belgische pubers hebben we er genoeg van en zoeken we een supermarkt op en lopen daarna weer terug naar de camping. Nadat we gegeten hebben gaan we slapen.

0 kilometer gefietst!

Comments

Dag 5, Jamoigne (B) - Verdun (F)

  

Vanmorgen is de tent echt zeiknat als gevolg van overvloedige dauw. Gelukkig staan we een beetje in de zon, maar echt veel helpt het nou ook weer niet, de tent zal nat blijven. Op het moment dat we een beetje wakker zijn en aan het ontbijt beginnen komt een gemeente ambtenaar op ons af met een grasmaaier. Vanaf nu is het afbreken van de tent een race tegen de grasmaaier. Na in Jamoigne de route te hebben opgezocht beginnen we met nog koude spieren aan een klimmetje en dalen dan via de bossen af naar de grens met Frankrijk. Zo met de vochtige ochtendlucht is het best fris in de afdaling.

Na een riviertje te zijn overgestoken in Limes klimt de weg sterk naar de andere oever en zijn we eindelijk in Frankrijk. Via Avioth fietsen we in de richting van Montmedy. Op de kaart is een facultatieve route ingetekend naar Vigneul sous Montmedy die Montmedy zelf omzeilt via Thonne les Pres en dat lijkt Auke wel wat. Zodoende laten we Montmedy links liggen, hah! De klimmetjes zijn hier niet zo stijl meer als in de Belgische Ardennen, maar het zijn er wel veel. Via Loippy sur Loison rijden we in de richting van Vilosnes waar we de Maas weer gaan volgen. Op een gegeven moment raak ik wat achter op Auke en als hij in Brandeville even op me wacht gebeurd het onvermijdelijke. Ik ben vergeten dat ik aan een kant nog aan het pedaal vastgeklikt ben en kukel dus met fiets en al om omdat ik ook aan die kant wil afstappen. Gelukkig geen schade behalve een gedeukt ego.

Voor Vilosnes zit een behoorlijjk hoge bergrug waar je over een stil weggetje naar toe klimt en die je via een behoorlijk brede weg weer verlaat naar Vilosnes, de topsnelheid wordt weer iets scherper gesteld. In de verte worden de wolkenluchten wat dreigender, dus we blijven behoorlijk doorfietsen. Helaas volgt de route wel het stroomdal van de Maas, maar niet de Maas zelf, dus tot Verdun zien we de rivier nauwelijks. Tijdens een windvlaag fiets ik net voorbij een drietal kastanjebomen, blijkbaar is het de eerste stevige windvlaag van het seizoen want ik krijg meteen de volle laag.

Na wat gezoek komen we aan op de camping in Verdun en gaan we 's avonds ipv een maaltje koken uit eten. Langs de Maas eten we op een terras, om een of andere reden valt het eten niet al te best bij Auke, ik vind het best te eten. Ik kies een gerecht met Confit de Gesiers en dat bevalt best wel, dus nu kan ik eindelijk de twee blikjes die mijn ouders ooit van vakantie meegenomen hebben proberen want ik weet nu wat het is. Lekker dus. Het gerecht dat ik eet is met twee grote aardappelen, dus het vult als een gek. Na een dessert lopen we terug naar de camping en gaan we slapen. Morgen nemen we een "rustdag" zodat we wat kleren kunnen wassen.

De camping in Verdun ligt gewoon aan de route, dat kan niet missen. Als je het centrum van Verdun verlaat bij alle beelden van Franse maarschalken (WO1 en de Napoleontische tijd) dan ga je rechts en even later weer links. Even voor de afslag naar links is aan je linkerhand het weggetje naar de camping.

Beginstand km teller: 655

Eindstand km teller: 746

Totaal vandaag 91.28 km

vmax = 54 km/u

v0 = 18.06 km/u

Comments

Dag 4, Wanlin (B) - Jamoigne (B)

  

Na de eigenaren van de camping in Wanlin gedag gezegt te hebben rijden we de mist weer in op weg naar het zuiden. We veralten de spoorlijn en gaan over kleine binnenweggetjes via wereldsteden als Fayl-Famenne, Gembes en Porcheresse naar Paliseul waar we van plan zijn om in het cafe bij het station wat te eten en drinken. Helaas is de NMBS bezig met de overweg en dus fietsen we iets verder om bij een picnic plaats aan de rand van een bos iets te eten en te drinken.

Na even op het bankje gelegen te hebben rijden we verder door bossen via Fays les Veneurs en Geripont (als er een hond achter je aan zit kun je heel snel fietsen) naar Bertrix waar we boodschappen doen en dankbaar een flesje cola wegklokken. Nadat Auke met wat moeite (wel bankkantoren maar geen geldautomaten?) geld gepind heeft, gaan we verder via Martilly naar Jamoigne. Bij binnenkomst in Martilly komen we een Jeep uit WO2 tegen; even denk ik dat we in de zomer van 1945 terecht zijn gekomen. Het dorp lijkt nauwelijks verandert sinds die tijd.

Ook in Jamoigne lijkt de camping niet te zijn waar de kaart sugereert dat deze te vinden is, volg de hoofdweg richting Pin tot voorbij de bouwmaterialenhandel, neem voor het huis aan de rechterkant de inrit (hier staat een bordje). Volgens een Vlaamse campinggast komen ook hier veel fietsers een nachtje slapen. We hebben geluk, we hebben een plekje aan de rivier en een van onze voorgangers heeft een touw gespannen waar je een fles koel kunt houden in de river, lekker!

Na het eten drinken we in de kantine (cafe?) die bij de ingang van de camping staat een biertje.

Beginstand km teller: 565

Eindstand km teller: 655

Totaal vandaag 89,48 km

v0 = 16,25 km/u

vmax = 51 km/u

Comments

Dag 3, Aische en Refail (B) - Wanlin (B)

  

Vanuit Aische fietsen we via Mehaigne naar Longchamps waar we de route (de voormalige spoorlijn dus) weer oppikken. Net voor Longchamps passeren we het industrieterrein van Egheeze alwaar we de fabriek van Kewlox uit de mist zien opdoemen. Het toeval wil dat Auke en ik beiden een Kewlox kast hebben. Vanaf even voorbij Leuze daalt het fietspad via de oude spoorbedding langzaam aan af naar Namen. Over een fikse afstand (ik schat een kilometer of 10) dalen we met een constante snelheid van een kilometer of 30 in het uur af naar de Maas. Onderweg worden we ingehaald door een duo wielrenners, maar tot het centrum van Namen zijn ze nooit ver uit het zicht.

In Namen volgen we de oever van de Maas naar Dinant, via Wepion en Profondeville (waar we op een bankje met de voeten omhoog op de leuning wat gegeten hebben). De volgens het boek slechte stukken op dit deel van de route vallen uiteen in twee delen. Een stuk is geplaveid met grote niet al te vlakke stenen die het fietsen hoogst onplezierig maken en een ander stuk bestaat uit een heel smal modderspoor. De slechte ondergrond kun je makkelijk omzeilen doordat er vaak wel een modderspoor naast de weg ligt waar je behoorlijk goed kunt fietsen. Het nauwe modderspoor is eenvoudig te fietsen als je een fiets hebt die wel wat lijkt op een mountainbike; het is best te doen als het een beetje droog is.

Voorbij Dinant beginnen de Ardennen echt en moet er vrij stijl geklommen worden. Helaas rijden wij hier verkeerd en rijden we van Anseremme direct naar Drehance ipv via Walzin. Wij hebben het vermoeden dat deze route nog iets stijler is dan waar al voor gewaarschuwd wordt. Ik heb de klim nauwelijks gefiets, maar bijna helemaal gelopen. Zo zwaar.

De verdere route gaat op en neer (natuurlijk stijler klimmen dan afdalen) via Furfooz en Celles naar Houyet. In Houyet doen we bij de plaatselijk Delhaize (voor brug over rivier na het begin RAVel 2 rechts dorp in, brug over, weg volgens, linkerhand na stukje klimmen) boodschappen en volgen dan weer eenfietspad over een voormalige spoorweg (RAVeL 2) naar Wanlin. Onderweg een hele tunnel alleen maar voor fietsers, wat een luxe. In Wanlin is een kleine camping (Les Skassis, rechts over de brug ipv links volgens de route en dan aan de rechterhand) waar vele fietsers naar het zuiden aanleggen voor een nachtje. Niet veel luxe, maar het warme onthaal (gratis koud biertje) maken dit een van de leukste campings van de vakantie. 's Avonds met mijn ouders gebeld want mijn moeder is jarig vandaag; blijkbaar is zo'n beetje de hele familie in Metslawier geweest.

Beginstand km teller: 483

Eindstand km teller: 565

Totaal vandaag 82,19 km

v0 = 16,60 km/u

vmax = 46 km/u

Comments

Dag 2, Helchteren (B) - Aische en Refail (B)

  

Na de laatste nacht in een fatsoenlijk bed en een uitgebreid ontbijt laten we het kasteel achter ons en proberen we de route weer terug te vinden bij Fonteintje. Van Fonteintje gaan we door de bossen langs Beringen (Mijn) naar Diest. Onderweg loopt de route over een deel van een golfbaan, waar we prompt verdwalen tussen de golvende gepensioneerden. Noooit geweten dat je kunt verdwalen op een golfbaan. Van Diest fietsen we over de Ijzerenweg, een oude spoorweglijn, in hoog tempo naar Tienen en zo verder naar Hoegaarden naar Noville sur Mehaigne. Onderweg steken we vlak na Hoegaarden de taalgrens over, ineens ben je voor je gevoel in Frankrijk. In Tienen halen we wat boodschappen bij de lokale Aldi.

In Noville sur Mehaigne verlaten we de route om naar de camping in Aische en Refail te fietsen. De camping alhier zit absoluut niet op de plaats die de kaart in het boek suggereert. Volg de doorgaande weg door Aische tot je net in de laatste bocht van de S bocht die de weg in het dorp maakt. Aan de rechterkant zit dan de ingang van een behoorlijk grote camping op het terrein van een kasteel. De camping zit dus aan de noordkant van het dorp ipv de zuidkant :-( In Aische zit een behoorlijke supermarkt als je bij de uitgang van de camping links gaat en dan bij de eerste weg weer rechts; aan de linkerkant zit een Delhaize supermarkt die tot een uur of half zeven, 7 uur 's avonds open is.

In Aische hebben we voor het eerst de nieuwe tent uitgeprobeerd. Voorheen gebruikten we een katoenen tent van Perry Sport maar die was eigenlijk aan de kleine kant voor onze spullen (en toch al officieel een 3 persoons tent) en veel en veel te zwaar. Voor deze vakantie heeft Auke geinvesteerd in een lichte en nog grotere tent, een North Face Fortress 33. De Fortress heeft zich in de loop van de vakantie bewezen als een fijne tent, een aanrader!

Beginstand km teller: 360

Eindstand km teller: 483

Totaal vandaag 122,75 km

v0 = 18,4 km/u

Comments