Skip to main content

Dag 15, Villerest (F) - Aurec (F)

..raw:: html

<html><body><p>Gisteravond heeft Auke een brood besteld bij de beheerder van de camping (zondag, vroeg opstaan, mopper, zeur) en als we die soldaat gemaakt hebben gaan we op pad. De barrage oversteken gaat nog wel, die dingen zijn in de regel lekker waterpas, maar de klim omhoog de kloof uit is hel als je nog niet warmgedraait bent. Als we boven zijn is het fijn op en neer over niet al te brede wegen richting een aantal kleine gehuchtjes. De wegen worden steeds smaller en we hebben behoorlijk moeite om het juiste weggetje te vinden. Ik heb al in een paar dagen geen helling meer moeten lopen, maar vandaag eerst bij de barrage omhoog was lastig, maar dat kwam doordat we nog niet warmgedraait waren, maar het klimmetje bij Fouet is killing, ik kom maar niet boven.

Na een hier en daar lekker steile en behoorlijk lange afdaling komen we weerbij de Loire terug. We volgen de volgens velen mooie weg weg langs het stuwmeer tot net voor St Jodard en steken de Loire daar over. Dan is het weer een behoorlijk lange, maar best te doen klim omhoog naar St. Paul de Vezelin, vandaar fietsen we naar Pommiers. Inmiddels is het middag geworden en tijd om iets te eten. Helaas zijn we geen enkele supermarkt voorbij gekomen en aangezien het zondag is, is er behalve de restaurantjes en cafe's rond dit tijdstip niets te eten. In de routebeschrijving staat dat je in Pommiers heel goed kunt eten, dus dat proberen we maar bij het aangegeven restaurant. Als we binnen zijn blijkt dat alle tafels gereserveerd zijn en dat wij in onze fietskloffie behoorlijk uit de toon vallen bij de gepensioneerden in hun nette zondagse kleding. Gelukkig mogen we toch gaan zitten en eten voor 15 Euro de man een heerlijke lunch die in principe bestaat uit 4 gangen, alhoewel we de kaas maar overslaan om te zorgen dat we op tijd weer weg zijn. Aanrader!

Nadat we afgerekend hebben stappen we weer op en fietsen ructig verder naar het zuiden via St Sulpice, St. Etienne le Molard en St Paul d'Uzore naar Montbrison. Fun fact: de prefect van het departement Loire houdt kantoor in Montbrison. Via Moingt verlaten we de bebouwde wereld weer en fietsen we via smalle wegen naar St Romain le Puy, waar naast een oude vulkaan ook een grote (glas?) fabriek van St. Gobain staat. Dan fietsen we naar St. Marcellin en Forez waar we eent beetje verkeerd rijden, maar via het industrieterrein komen we toch weer op de goede weg en rijden we naar St. Rambert sur Loire. Inmiddels begint het tijd te worden om na te denken over een camping. Helaas lijken er in deze omgeving weinig campings te zijn en na St Rambert moet een behoorlijke klim gedaan worden. Voor St. Rambert is een camping a la ferme, maar ik heb niet al te fijne ervaringen met een dergelijke camping en als ook de boer iet thuis lijkt te zijn proberen we een hotel in St. Rambert. Helaas is ook het hotel gesloten en dus moeten we de "pas" over om aan de andere kant weer een camping te kunnen zoeken. Terug fietsen naar Moingt is zeker geen optie.

Gelukkig hebben we onderweg niet al teveel gedronken en gegeten van onze voorraad, het weer was bewolkt en niet al te warm, dus we kunnen nog wel even vooruit. We besluiten de volgende camping in Aurec te proberen. Na een lange klim en een veel te korte afdaling komen we weer bij een brug over de Loire en steken die over in de richting Unieux, maar slaan meteen af naar St. paul en Corneillon. Vandaar is het nog even fietsen over een behoorlijk drukke weg naar Aurec waar we aan de andere oever van de Loire de camping vinden. Helaas zijn we redelijk laat en is de receptie gesloten; we zetten de tent op en gaan zo snel mogelijk onder de docuhe. Als we weer terug bij de tent zijn is het inmiddels al donker en hebben we geen zin om nog wat eten te gaan halen bij de afhaal indier die we onderweg zagen. We drinken de reservevoorraad water op en eten ook wat restjes Snickers die we nog hier en daar in de tassen hebben. In Aurec is een supermarkt, dus dat kunnen we morgen zo aanvullen.

<iframe src="http://www.ramdyne.nl/maps/vakantie_2006_dag_15.html" title="Goo Map 1" width="500px" height="500px" scrolling="no" frameborder="0">Sorry. If you're seeing this, your browser doesn't support IFRAMEs. You should upgrade to a more current browser. </iframe>