Skip to main content

Dag 7, Verdun (F) - Villey le Sec (F)

..raw:: html

<html><body><p>Vanuit Verdun fietsen we verder langs de Maas. Zo nu en dan zien we een klein stroompje (maat Lauwers ofzo), maar ja, rivieren in deze contreien zijn niet zoals in Nederland een hele brede riolen maar losse stroompjes die scheiden, bij elkaar komen, scheiden, enzovoorts). De route gaat via een behoorlijk brede weg die voor een belangrijk deel naast een niet meer gebruikte spoorweg ligt. Tot Dugny sur Meuse is deze nog in gebruik ten behoeve van een kalkfabriek (of zoiets) maar daarna is de lijn tot St. Mihiel in geen jaren gebruikt, overgroeid en op veel kruisingen met de doorgaande weg zijn de overwegen weggehaald. Een ideale kandidaat dus voor een Voie Verte (fietspad).

In St. Mihiel verlaten we de Maas weer en fietsen we richting het beruchte Lac de Madine (Tour de France). Tot Lac de Madine is het best een leuke route door een bos, daarna komt er een <a href="http://dev.ramdyne.nl/vakantie2006/IMG_1657.jpg">breed dal</a> dat overgestoken moet worden. Geen pretje als het warm is (zo boven de 25 graden) en er een stevige tegenwind staat. Op de afdaling naar het dal is de zwaartekracht nauwelijks sterk genoeg om ons met een beetje snelheid beneden te krijgen er moet behoorlijk aan gesleurd worden. Op de klim uit het dal weet ik mijn versnellingsapparaat zo in de war te krijgen dat alleen achteruit trappen mogelijk is...

Na Beaumont duiken we weer een bos in, waar fanatiek naar paddestoelen gezocht wordt door de lokale bevolking. Midden in het bos kun je kiezen tussen twee routevarianten. Rechtsaf via Langres naar het zuiden of rechtdoor via Toul. Wij gaan via Toul maar moeten eerst een barriere overwinnen (ahem). De route rechtdoor is afgesloten door een slagboom en we hebben al half en half besloten om om te rijden als een bosarbeider uit het bos naar ons toe komt rijden op een tractor. Na wat steenkolenfrans en wat handen en voeten werk sluit de beste man de slagboom achter ons. We rijden verder over een smal bospad dat langzaamaan verhard wordt maar overgroeid is met dikke lagen mos; hier komen niet veel mensen meer langs, het lijkt wel alsof de slagboom mensen afschrikt. Op een gegeven moment laten we een behoorlijke roofvogel schrikken zodat deze op de vlucht slaat. Door de stevige begroeing kan de vogel maar een kant op, voor ons uit vliegen, een heel mooi gezicht. Ik denk dat het arme beest wel een kilometer voor ons uit gevlogen heeft voordat er ruimte was om er vandoor te gaan. Na weer een slagboom kunnen we linksaf slaan richting Toul via een fijne maar steeds drukker wordende asfaltweg.

In Toul weten we na enig zoeken een hyper te vinden zodat we boodschappen kunnen doen. Na een flesje cola proberen we de route langs de Moesel te vinden. De twee kaartjes van Toul zijn niet al te duidelijk; het beste kun je de Moesel oversteken en dan de bij de derde afslag rechts de afslag naar links nemen en dan kijken of er onderaan de brug een bordje staat dat verwijst naar de fietsroute langs de Moesel. Rechts staan die bordjes niet (meer)! Zoniet probeer dan de volgende of de vorige afslag ;-) Je moet niet het eiland met de huizen hebben.

Langs de Moesel komen we aan bij de camping van Villey le Sec. Deze camping ligt aan de overkant van de Moesel die je via het sluizencomplex kunt bereiken. Het dorp ligt bovenaan een behoorlijke helling, maar de camping ligt gelukkig op het <a href="http://dev.ramdyne.nl/vakantie2006/IMG_1665.jpg">niveau</a> van de rivier. Deze camping is een aanrader, bloedmooi toiletgebouw, mooie vlakke grond, enige probleem is dat het een camping is waar vrij veel Nederlanders met caravans en kampeerauto's staan en er ook vrij veel mensen deze camping gebruiken als tussenstop naar het zuiden. Als je niet al teveel landgenoten wilt tegenkomen kun je maar beter ergens anders gaan staan. Overigens ook hier een ongebruikte spoorweg.

<iframe src="http://www.ramdyne.nl/maps/vakantie_2006_dag_07.html" title="Goo Map 1" width="500px" height="500px" scrolling="no" frameborder="0">Sorry. If you're seeing this, your browser doesn't support IFRAMEs. You should upgrade to a more current browser. </iframe>