Dag 5 - Filievres - Solesmes

Na een nacht redelijk geslapen te hebben staan we op onder een zonnetje (gisteren werd het steeds zonniger, dat gaat de goede kant op). Zoals gewoonlijk is Auke als eerste wakker en gaat om wat brood uit in het dorp. Na het ontbijt en tent opruimen gaan we op zoek naar een lokatie waar we water kunnen koopen, sinds we gisteren op de camping aankwamen hebben we helemaal zonder (drink)water gezeten. Bij het cafe net om de hoek van de camping kopen we voor een vermogen een aantal gekoelde (dat dan weer wel) flessen water.

We fietsen langs een redelijk drukke weg naar Frevent, waar we door een idyllisch dalletje via Bouret sur Canche naar Denier gaan. Hier maken we een gekke slinger (wel fijne afdaling) rond de kerk en gaan dan over een aantal venijnige klimmetjes naar Lignerieul. Net voor Lignerieul buigen we weer af naar het oosten en stuiten dan op een muur, een helling van 12% over dik 400 meter. Voorbij Givenchy le Noble fietsen we over een ouderwetse rechte laan met hoge bomen aan beide zijden met halverwege op het kopje een toren. Aan beide uiteinden van de laan twee grote landhuizen en verderop in Givenchy nog meer grote boerderijen en mini-landhuizen. Via Habarq komen we aan in Agnez les Duisans waar ze de mooiste straatnaam ooit hebben: Rue Au de la de l'eau. Hier eten we wat brood.

Na gegeten te hebben pakken we de fiets weer en rijden we naar Arras. Na wat gekronkel komen we aan bij de rivier Scarpe en volgen we deze Arras meteen weer uit. Na de gebruikelijke industrie wordt het toch wel een redelijk fijn fietspad alhoewel de Scarpe meer een kanaal is dan een rivier. Voorbij Athies raadt het boekje aan om de weg te pakken, maar wij (ervaren mountain bikers als we zijn, kuch) fietsen verder over het steeds smaller wordende jaagpad. Op een gegeven moment heb ik echt spijt van de aankoop van een fiets met 26" velgen, ik raak regelmatig met de trappers de grond links en rehcts van het pad. Ook staat het gras behoorlijk hoog. Maar na een aantal kilometers komen we toch aan in Biache St Vaast waar we de plaatselijke bakker en de supermarkt (wat een armoedige bende is het hier toch in het noorden van Frankrijk) plunderen.

Via Hamblain les Pres komen we aan in Sailly en Ostrevent waar we in de verte een zwaar transport zien aankomen, we blijven even staan om de zojuist gekochte cola en koek op te eten. Helaas blijken het alleen maar een aantal combines en wat tractoren met kippers te zijn. Ik meen wel eens gezien te hebben dat in de VS ook van dit soort ploegen rondcrossen tijdens het oogstseizoen.

Via Tortequesne fietsen we verder naar Arleux en komen in een watersportgebied met meertjes en riviertjes. Overal kleine restaurantjes in rare hokjes, veel volk in auto's onderweg, om een of andere reden een beetje unheimisch. In Palleul is plotseling de weg compleet afgesloten er kan geen kip langs en er is ook geen omleiding aangegeven maar toch is men gewoon een weg compleet aan het asfalteren. Alleen voetgangers (en gelukkig) fietsers kunnen er nog een beetje langs. Net voor Brunemont pakken we het jaagpad langs het Canal de la Sensee dat we volgen tot Fechain waar we boodschappen doen voor het avondeten. Inmiddels is het al tijd geworden om een camping te zoeken, volgens het boekje zouden er hier vele campings moeten zitten, maar het zijn allemaal gesloten parken voor vaste plaatsen die niet/nauwelijks plaats hebben voor trekkers zoals wij. Ook verderop in Wasnes au Bac kunnen we niks vinden. Het begint inmiddels wat fris te worden en ondanks de toch al aanzienlijke afstand besluiten we na enig gefrustreerd heen en weer praten en fietsen om toch maar verder te gaan naar de volgende camping die toch enigszins ver weg is.

Via Paillencourt en Thun l'Eveque fietsen we verder naar Iwuy, waar we eens tukje een ideaal fietspad langs de N30 pakken ipv langs de rivier te rijden. Een zeer leuke lange afdaling, helaas met wind tegen toch nog behoorlijk sleuren. Via (alweer een) Avesnes le Sec fietsen we naar Haspres. In de verte zien we de Toyota fabrieken van Valenciennes staan, waar ze de Yaris bouwen. Onderweg rijdt voor ons een neigszins slingerende fietser die ondanks alles nog een behoorlijk tempo er op na houdt. Net voor Haspres blazen wij er met 30km/u voorbij...

Na Saulzoir en Haussy verlaten we de route om naar Solesmes te fietsen waar een camping zou moeten zijn. Het eerste stuk in Solesmes zien we nergens enig teken van een camping maar bij de plaatselijke super staat een info bord waar inderdaad een camping op aangegeven staat. Als we de camping vinden is er ook hier niet veel te beleven, maar van de dames die boven het (verplichte) restaurant vertoeven kunnen we een plaats zoeken en komt het allemaal morgen wel goed (nou vooruit dan maar). Rond een tweetal visvijvers staan behoorlijk hoge bomen dus moeten we ons haasten om nog voor het donker de tent op te kunnen zetten en eten te koken. Het lukt allemaal maar net en zijn we na het grootste stuk fietsen ooit (dikke 140km!) eindelijk in de gelegenheid wat te eten en op een stoeltje te zitten.

Onder het genot van het restje cola van eerder op de dag (soms is het handig om teveel cola te kopen) genioeten we van springende vissen, vechtende ooievaars en een egel die bij ons de tent in wil. We kunnen redelijk fijn douchen, alleen doet het licht het niet in het toiletgebouw, dus we meoten osn helpen met de hoofdlampjes (ik heb gelukkig net dit jaar voor mijn verjaardag een mooie Petzl van een aantal vrienden gekegen, erg fijn ding).