Skip to main content

Dag 5, Jamoigne (B) - Verdun (F)

..raw:: html

<html><body><p>Vanmorgen is de tent echt zeiknat als gevolg van overvloedige dauw. Gelukkig staan we een beetje in de zon, maar echt veel helpt het nou ook weer niet, de tent zal nat blijven. Op het moment dat we een beetje wakker zijn en aan het ontbijt beginnen komt een gemeente ambtenaar op ons af met een grasmaaier. Vanaf nu is het afbreken van de tent een race tegen de grasmaaier. Na in Jamoigne de route te hebben opgezocht beginnen we met nog koude spieren aan een klimmetje en dalen dan via de bossen af naar de grens met Frankrijk. Zo met de vochtige ochtendlucht is het best fris in de afdaling.

Na een riviertje te zijn overgestoken in Limes klimt de weg sterk naar de andere oever en zijn we eindelijk in Frankrijk. Via Avioth fietsen we in de richting van Montmedy. Op de kaart is een facultatieve route ingetekend naar Vigneul sous Montmedy die Montmedy zelf omzeilt via Thonne les Pres en dat lijkt Auke wel wat. Zodoende laten we Montmedy links liggen, hah! De klimmetjes zijn hier niet zo stijl meer als in de Belgische Ardennen, maar het zijn er wel veel. Via Loippy sur Loison rijden we in de richting van Vilosnes waar we de Maas weer gaan volgen. Op een gegeven moment raak ik wat achter op Auke en als hij in Brandeville even op me wacht gebeurd het onvermijdelijke. Ik ben vergeten dat ik aan een kant nog aan het pedaal vastgeklikt ben en kukel dus met fiets en al om omdat ik ook aan die kant wil afstappen. Gelukkig geen schade behalve een gedeukt ego.

Voor Vilosnes zit een behoorlijjk hoge bergrug waar je over een stil weggetje naar toe <a href="http://dev.ramdyne.nl/vakantie2006/IMG_1651.jpg">klimt</a> en die je via een behoorlijk brede weg weer verlaat naar Vilosnes, de topsnelheid wordt weer iets scherper gesteld. In de verte worden de wolkenluchten wat dreigender, dus we blijven behoorlijk doorfietsen. Helaas volgt de route wel het stroomdal van de Maas, maar niet de Maas zelf, dus tot Verdun zien we de rivier nauwelijks. Tijdens een windvlaag fiets ik net voorbij een drietal kastanjebomen, blijkbaar is het de eerste stevige windvlaag van het seizoen want ik krijg meteen de volle laag.

Na wat gezoek komen we aan op de camping in Verdun en gaan we 's avonds ipv een maaltje koken uit eten. Langs de Maas eten we op een terras, om een of andere reden valt het eten niet al te best bij Auke, ik vind het best te eten. Ik kies een gerecht met Confit de Gesiers en dat bevalt best wel, dus nu kan ik eindelijk de twee blikjes die mijn ouders ooit van vakantie meegenomen hebben proberen want ik weet nu wat het is. Lekker dus. Het gerecht dat ik eet is met twee grote aardappelen, dus het vult als een gek. Na een dessert lopen we terug naar de camping en gaan we slapen. Morgen nemen we een "rustdag" zodat we wat kleren kunnen wassen.

De camping in Verdun ligt gewoon aan de route, dat kan niet missen. Als je het centrum van Verdun verlaat bij alle beelden van Franse maarschalken (WO1 en de Napoleontische tijd) dan ga je rechts en even later weer links. Even voor de afslag naar links is aan je linkerhand het weggetje naar de camping.

<iframe src="http://www.ramdyne.nl/maps/vakantie_2006_dag_05.html" title="Goo Map 1" width="500px" height="500px" scrolling="no" frameborder="0">Sorry. If you're seeing this, your browser doesn't support IFRAMEs. You should upgrade to a more current browser. </iframe>